Twinkle | Digital Commerce

Facebook store succesfactoren

2017-05-26
180101

Een paar jaar geleden doken de eerste Facebook stores op, webshops binnen Facebook pagina's. Die zijn lang niet allemaal succesvol. Toch biedt Facebook wel veel social commerce mogelijkheden. Hoe zorg je ervoor dat je Facebook store succesvol wordt?

Zo’n jaar of twee geleden was ik razend enthousiast over de oprukkende Facebook stores; webshops die worden geïntegreerd in een Facebook pagina. De eerste Facebook stores verschenen (uiteraard) aan de andere kant van de grote plas, maar ook Nederlandse partijen volgden. Succesverhalen bleven en blijven echter uit. Sterker nog, grote spelers als Gap Inc., J.C. Penney, Nordstrom en GameStop hebben hun Facebook store alweer gesloten, en ook voor veel Nederlandse partijen is het trekken aan een dood paard. Voor mij was dat een bevestiging dat een Facebook store de grens is van social commerce; er is immers niets ‘social’ aan.

Trafiic generator
Aan de andere kant zie je dat Facebook gebruikers graag en vaak producten en andere content delen. Bedoeld, via de ‘delen’ link, of onbedoeld, door deze ‘leuk te vinden’ of erop te reageren. Dat is vaak een belangrijk onderdeel van de social media strategie en integratie bij e-commerce spelers, maar ook van social media campagnes die we hiervoor uitvoeren. Mits goed uitgevoerd kan Facebook direct of indirect een serieuze traffic generator zijn. Met dat in het achterhoofd moet er toch ook een toekomst zijn voor Facebook stores, was mijn gedachte.

Dit, en een interview met Omaha Steaks vice-president  Todd Simon (ja, alweer aan de andere kant van de grote plas) gaf mij inspiratie hierover verder te denken en die gedachten op een rij te zetten. Omaha Steaks’ Facebook store kenmerkt zich door fan only aanbiedingen, badging en points, en boekt daarmee naar eigen zeggen wél succes. N=1, maar het geeft wel te denken.

Succesfactoren
Als ik deze input combineer met mijn eigen ervaringen op het gebied van social commerce dan kan ik voorzichtig concluderen dat de succesfactoren van een Facebook store de volgende zijn:

  • Conversatie – In een gemiddelde Facebook store kan een gebruiker in het beste geval een product liken en tweeten, maar waarom zou hij dat doen? Conversaties genereren het sterkste virale effect, dus maak het mogelijk dat producten onderdeel van gesprek worden, stimuleer en beloon dat.
     
  • Exclusiviteit – Waarom zou je een webshop integraal opnemen in een Facebook pagina? Omdat iemand je ooit het advies ‘Fish where the fish are’ gaf? Zet in plaats daarvan exclusieve producten of aanbiedingen in je Facebook store en zorg dat die alleen beschikbaar zijn voor fans of voor bezoekers die deze delen.
     
  • Loyalty – We sparen nog steeds Airmiles en DE waardepunten. Beloon ook aankopen in je Facebook store, of het delen van producten, met (spaar)punten.
     
  • Incentives – Spring je op de loyalty trein, biedt dan meer voordeel dan het gemiddelde spaarprogramma. Biedt serieuze kortingen of andere incentives om klanten terug te laten komen, en laat de waarde daarvan afhankelijk zijn van het aankoop- of interactiegedrag.
     
  • Status – Status kent vele vormen. Als eerste op de hoogte zijn van het laatste fashion nieuws geeft een fashionista status. Een extra of hogere badge geeft een World of Warcraft gamer status. Exclusieve aanbiedingen mogen ontvangen en delen geeft de ‘slimme shopper’ status. En status deel je graag met je vrienden.

Strategie
Een succesvolle Facebook store vereist dus een andere en bredere F(acebook)-commerce strategie en aanpak dan je webshop aanbod integreren in je Facebook pagina. Maar voor het definitief afschrijven van Facebook stores is het volgens mij nog te vroeg.