Twinkle | Digital Commerce

Pinterest the Next Big Thing in social media?

2017-05-26
100002532
  • 3:26

Pinterest zal groter zal worden dan Linkedin, Google+ en Facebook samen, las ik op Entrepreneur.com. De site heeft in februari 10,4 miljoen geregistreerde gebruikers en 80 procent van de 'pins' wordt ge-repinned. Maar wat is Pinterest eigenlijk?

Je kunt via een uitnodiging, die je zelf kunt opvragen bij Pinterest, lid worden. Via een makkelijk te installeren tool kun je vervolgens alles wat maar een plaatje is ‘pinnen’ op je mood boards. De thema’s bepaal je zelf. Ben je gek van lekker eten? Dan pin je de lekkerste gerechten. Verslaafd aan reizen? Dan pin je plaatjes van de landen waar je bent geweest of waar je nog heen wilt. Fashionata? Je pint de coolste outfits. Vervolgens kunnen jouw volgers je pins liken of repinnen door ze op een eigen mood board te plaatsen. Easy does it.

Likes, pins, repins, volgers
Op je homepage (waar je ook via Facebook en Twitter toegang toe kan krijgen) zie je vervolgens de pins van de mensen die je volgt. Je ziet hoeveel likes ze hebben op een pin en hoeveel repins er zijn geweest. En natuurlijk zie je ook hoeveel volgers jij hebt, wie jij volgt en hoeveel repins en likes jij hebt gehad.

Wat Pinterest leuk maakt is dat je er kunt ontdekken. Ik word geïnspireerd door de plaatjes die als een soort ‘word of mouth’ fungeren. De tips, die heel visueel zijn, deel je makkelijk met mensen uit alle hoeken van de wereld. Ik ben lui als het gaat om lezen en plaatjes kijken en dus is het helemaal mijn ding...

Merken op Pinterest
De eerste merken zijn ook al te vinden op pinterest. Kijk maar eens naar die van Sony Music, Etsy of die van GAP (meer voorbeelden). De uitdaging zal ook hier zijn om niet alleen maar commerciële content te pushen en de content interessant genoeg te maken zodat de gebruiker deze wilt delen.

We hebben Facebook in veel gevallen nog niet eens goed ontdekt, laat staan toegepast, of een nieuw platform stormt alweer binnen. Het is belangrijk de ontwikkelingen te volgen en te toetsen wat wel en wat niet toepasbaar is voor je merk binnen social media. En op welke manier je relevant kunt zijn voor je volgers. Of Pinterest een hype is of een blijvertje zal moeten blijken. Het is in ieder geval best verslavend. Je volgt bepaalde mood boards van iemand of je volgt ze allemaal. Er zit geen limiet op wat je pint en alle plaatjes die je tegenkomt online kun je pinnen.

Legal issues
En daar volgt ook meteen het addertje onder het gras. Er is enige verwarring over de rechten en de privacy policy van Pinterest. In een artikel van Bizjournals.com wordt de policy toegelicht en daarmee worden de rechten van Pinterest wel gewaarborgd ,maar die van de gebruiker niet. De policy terms geven het volgende aan:  

By making available any Member Content through the Site, Application or Services, you hereby grant to Cold Brew Labs a worldwide, irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, royalty-free license, with the right to sublicense, to use, copy, adapt, modify, distribute, license, sell, transfer, publicly display, publicly perform, transmit, stream, broadcast, access, view, and otherwise exploit such Member Content only on, through or by means of the Site, Application or Services.

En vervolgens wordt mij gevraagd te bevestigen dat:
... you represent and warrant that: (i) you either are the sole and exclusive owner of all Member Content that you make available through the Site, Application and Services or you have all rights, licenses, consents and releases that are necessary to grant to Cold Brew Labs the rights in such Member Content, as contemplated under these Terms.

Galen Moore verwoordt het zo: Unlike other social media services, when you ‘pin’ something on Pinterest, you automatically upload an (at least) medium-sized version of the related image to the service. Exceptions for publishers of user-generated content protect Pinterest, but they don’t protect you. Unless you know you have a "worldwide, irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, royalty-free license," you'd better tread carefully”.

Fuzzy
Met alles wat er aan ontwikkelingen plaatsvindt binnen Facebook, ben ik al de weg kwijt over waar ik nu wel of niet toestemming voor geef en met Pinterest wordt het alleen maar meer fuzzy. De vraag is of je je er als gebruiker echt druk om moet maken, maar als merk zou ik hier wel goed naar kijken.

Pin ze!