Twinkle | Digital Commerce

Alles of niets

2017-05-26
180101
  • 1:55

In de column van vorige maand vroeg Harry Bijl zich af wat Pascalle ten Hoopen heeft ervaren bij de opstart van haar webshop Beaubasics.nl. In deze column haar reactie.



‘In december werd ik benaderd door Harry Bijl of ik een vervolgcolumn wilde schrijven. In eerste instantie twijfelde ik. Het moment was wat ongelukkig. Ik sta namelijk voor een belangrijke keuze wat betreft mijn webwinkel. Stoppen of doorgaan.

Exact twee jaar geleden, februari 2010, ben ik gestart als zelfstandig ondernemer met de Scandinavische kledingshop Beaubasics.nl. Ik was super enthousiast, had een strategisch plan geschreven en helder voor ogen waar ik naartoe wilde. Meteen bij de start van mijn webshop heb ik aan de vindbaarheid veel aandacht besteed. Ik investeerde veel tijd en geld in marketing en een SEO-professional heeft me geholpen bij het hele zoekmachine-verhaal.

Bezoekersaantallen groeiden gestaag en al snel wist de consument Beaubasics.nl ook in het buitenland te vinden. Het stimuleert je als er een bezoeker vanuit New York op je site terechtkomt die uiteindelijk ook tot koop overgaat. En dat terwijl de site nog niet eens tweetalig was!

Omdat ik een verantwoordelijke baan naast de webshop heb voor 28 uur per week en tevens moeder ben van een zoontje van acht jaar, moet ik duidelijke keuzes maken. Netwerken, online en offline, blijkt belangrijk voor de groei van Beaubasics.nl. Dit moet alleen in heel beperkte tijd gebeuren, tussen negen en drie uur ’s middags.

Ik weet dat de opstart natuurlijk veel tijd en nog meer geduld kost. Maar twintig uur per week is niet voldoende om alles vanuit de markt op te kunnen pakken, op inkoop te gaan en je website up-to-date te houden. En het belangrijkste: je bestellingen binnen 24 uur te verzenden. Meer dan fulltime moet je voor je webshop kunnen gaan om het tot een succes te maken. Dit wordt vaak onderschat. Zeker met een kledingwinkel is tijd cruciaal. Het modeseizoen is erg kort, de grote spelers hard en commercieel. Tip: zorg dat je iemand naast je hebt om regelmatig mee te sparren. Het geeft je nieuwe creatieve inzichten en je kunt je drukke hoofd af en toe even legen.’

Pascalle ten Hoopen is benieuwd naar de manier van klantenbinding van Sandra Kemkens, eigenaar van Wonenmetlef.nl, en hoe zij zich onderscheidt van de grootwinkelbedrijven . Haar reactie kunt u lezen in Twinkle 3-2011.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 1-2012.