Dinsdag 24 januari 2012

4319 keer gelezenNu reageren

Veiling

Gastblogger

Veiling

Ooit haalde Wehkamp de internationale pers met haar online veilingen, ook wel bekend als de ‘Dutch Wehkamp auction’. Wehkamp gebruikte de veiling om op een aantrekkelijke wijze van overtollige voorraad uit de kelder af te komen.

Door: Joost Steins Bisschop

Het kenmerk van een ‘Dutch auction’ is dat de prijs hoog begint en naar beneden loopt. Degene die het eerst mijnt mag het artikel kopen voor de prijs van dat moment. Een van de internetters van het eerste uur, de Amerikaan Larry Chase, kwam er speciaal voor over naar Nederland. Hij schreef er over in zijn boek ‘Essential Business Tactics for the Net’. Het boek verscheen in 1998. Het wordt nu geveild op eCampus, de startprijs is 99 dollarcent. Het is een ‘English auction’, de prijs loopt op.

Het Financieele Dagblad maakte op 19 december jongstleden bekend dat de moeder van Wehkamp.nl, RFS Holland Holding, volgend jaar via een veiling wordt verkocht. De verkoop van Wehkamp.nl kwam alom als een verrassing, zeker in een tijd waarin het de vraag is of het bij een crisis blijft of dat er een donkere recessie op zal volgen. Ahold werd in het artikel genoemd als een van de mogelijk geÔnteresseerden.

De retailmarkt is in beweging, zoveel is duidelijk. Geen keten is nog zeker van haar structuur, geen merknaam is onbedreigd in zijn bestaan, geen combinatie is onmogelijk. Het komt allemaal door de beweeglijkheid van de koper. Afstanden zijn gereduceerd tot seconden, het woord ‘openingstijden’ wordt straks slechts nog gekend door de ouderen, de retailmarkt is een permanente veiling waarbij we steeds meer in de buurt komen van een perfecte markt. De koper is overal, de koper is nergens. De koper weet bijna alles. De koper zwermt waar hij wil zwermen. ANWB verkoopt auto’s, Nationale Nederlanden polissen, Achmea koopt Independer waar het vorig jaar datzelfde Independer nog uitmaakte voor een onbetrouwbare vergelijker.

De opschudding in de keten is groot, nog nooit werd het begrip ‘toegevoegde waarde’ zo nadrukkelijk onder het vergrootglas gelegd. Zij die niets toevoegen zijn als vangrails: we laten ze links liggen. †

Joost Steins Bisschop is partner & senior consultant bij Jungle Minds en columnist hij het Financieele Dagblad.

Deze column verscheen eerder in Twinkle 1-2012, bij een artikel over e-commerce trends in 2012.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Veiling










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.