Twinkle | Digital Commerce

Hoelang kan jouw naam mee?

2017-05-26
11073
  • 2:43

Soms wordt bij de totstandkoming van een nieuw bedrijf de naam vrij snel verzonnen. Maar denk goed na! Soms kan de naam binnen een jaar al gedateerd zijn of totaal niet meer kloppen.


Zo las ik op Cleveland.com een case van een in 1987 opgericht bedrijf dat software, elektronica, hardware en accessoires levert. In 1999 werd hun eerste webwinkel gelanceerd, Nothingbutsoftware.com. Leuke naam, die de lading ook nog eens goed dekte.

Maar vandaag de dag maakt de verkoop van software nog geen 25 procent uit van hun totale verkoop. En dus zaten de eigenaren opeens met een website waar ze jarenlang in geïnvesteerd hadden, maar die een naam had die eerder klanten kostte, dan dat het klanten opleverde. En dus moest er wat gebeuren.

Moeilijker dan het lijkt
Technisch is het veranderen van een naam niet zo moeilijk. Je registreert een nieuwe handelsnaam, domeinnaam en verwijst de website hiernaar door. Toch is het niet zo makkelijk. Zo heeft een domeinnaamverandering mogelijk invloed op de positie in de zoekmachines. Je kunt de oude naam wel doorverwijzen en Google hierover informeren, maar door links die nooit meer kunnen worden aangepast, in oude nieuwsartikelen bijvoorbeeld, ga je op den duur toch bepaalde traffic en zoekmachineïnvloed missen. En natuurlijk zullen bestaande klanten ook vreemd opkijken bij een plotselinge naamswijziging. Het bedrijf wilde dus niet de hele site afbreken of de jaren die het vergde om het merk op te bouwen vergeefse moeite laten zijn.

NBS
Na lang wikken en wegen kwamen ze met de oplossing. Ze gaan de naam veranderen, maar dan wel heel langzaam. Zo langzaam en geleidelijk dat het de meeste klanten nauwelijks zal opvallen. Allereerst krijgt de site een facelift, waarbij de nadruk in de naam Nothingbutsoftware vooral op de letter N, de B en de S wordt gelegd. Op de homepage wordt de volledige bedrijfsnaam (NothingButSoftware) in kleine letters onder die 'NBS' gezet.

Tegelijkertijd werkten ze aan een andere site die NothingButSavings gaat heten. Ze hebben allebei dezelfde afkorting, maar het grootste verschil is dat de een z'n beperkingen heeft en dat de andere onbegrensde verkoopmogelijkheden biedt.

Zoekalgoritme
Aangezien zoekmachines erg belangrijk zijn voor de populariteit en vindbaarheid van de webwinkel, waren Miller en haar collega’s vooral bezorgd over hoe de veranderingen de zoekmachinepositie zal beïnvloeden. Google's zoekalgoritme houdt rekening met honderden variabelen, waardoor een combinatie van aanpassingen aan onder andere de domeinnaam grote gevolgen kan hebben op de positie van de webwinkel in de zoekresultaten. Miller kiest nu waarschijnlijk voor een redirect of voor een samenvoeging van de twee websites en ze zal eventueel de productnamen en de inhoud veranderen en aanpassen.

Ze lanceert regelmatig andere, nieuwe sites om diverse doelgroepen te bereiken en bij elke website denkt ze nu altijd aan de ‘wat als’-vraag, als ze nadenkt over de (domein)naam van de nieuwe webwinkel. En dat is ook een van de belangrijkste adviezen die startende ondernemers ter harte moeten nemen en altijd in hun achterhoofd moeten houden als ze van plan zijn om een webwinkel te beginnen of een domeinnaam te claimen.

Wat als...
Wat als je doelgroep verandert? Wat als je in het buitenland actief wordt? Wat als je assortiment verandert? Wat als je naam door zijn toegenomen populariteit afgekort wordt (je wil geen dubieuze afkortingen als HIV of NSB)? Wat als je naam er aaneengeschreven heel anders uitziet dan wanneer je het uitspreekt? Wat als je naam in een andere taal een rare betekenis heeft? Wat als…