Twinkle | Digital Commerce

Niet relevant, dus irritant

2017-05-26
408294

Een tijdje geleden keek ik op Booking.com naar hotels in Rome. Ik dacht: ‘ik wil ooit nog wel ‘ns een keer naar Rome, wat zou een hotelletje daar kosten.’ Wekenlang werd ik online achtervolgd door advertenties van Booking.com met hotels in Rome.

Dat irriteerde me. In de eerste plaats omdat ik dacht ‘bemoei je met je eigen zaken. Als ik naar Rome ga, weet ik heus wel een hotel te vinden’. En in de tweede plaats omdat ik helemaal geen plannen heb om naar Rome te gaan. Wehkamp.nl doet hetzelfde kunstje. Ik snuffel tussen de spijkerbroeken, vertrek onverrichter zaken van de site en daar gaan we. Advertenties van spijkerbroeken van Wehkamp.nl op verschillende sites die ik bezoek. Een mail van met suggesties voor spijkerbroeken die ik zou kunnen kopen. Ook nog ‘ns foelielelijke dingen die ik nooit om m’n kont zou willen.

Heel storend bij die mails is dat ze doen alsof die mail volkomen toevallig om dat moment in je mailbox valt. Alsof ik zou denken: ‘Da’s nou ook wat, sturen ze me net een mail als ik op zoek ben naar een spijkerbroek. Ik ga er meteen een kopen!’

Het is toch vreemd dat ondernemingen vinden dat ze het recht hebben om jou online te volgen en vervolgens te bestoken met aanbiedingen. Stel je voor dat je een middag gaat winkelen en er loopt de hele dag een gast achter je aan die precies bijhoudt welke winkels je bezoekt, hoe lang je binnen bent, bij welke merken je langer blijft hangen en of je wat koopt of niet. En dat er dan ’s avonds een foldertje in de bus ligt met suggesties.

Via networkadvertising.org kon je je al langer afmelden voor de gedragsgebaseerde advertenties. Sinds kort propageert het IAB het volg-me-niet-register (youronlinechoices.com) om de consument zelf te laten bepalen welke advertenties hij wel en niet wil zien. Dat die de eerste dagen na lancering onbereikbaar was door overbelasting zegt genoeg, lijkt me.

Dit stuk verscheen eerder als hoofdredactioneel in Twinkle 8-2011.