Twinkle | Digital Commerce

Iedereen vraagt me naar Google Shopping…

2017-05-26
180101
  • 1:58

Overal waar ik kom, vragen mensen naar mijn mening over Google Shopping en of ik daar bang van word. Ik zeg dan dat hun komst een krachtige aanvulling is op de vele vergelijkers die al bestaan. Bij Kieskeurig.nl raken we daar niet van in de war. Omdat wij net even iets anders werken.

Tekst: Patrick van Buuren

Een vergelijker lanceren is één ding, maar daar een succes van maken is een tweede. Consumenten zoeken zekerheid. Als kwaliteit en betrouwbaarheid van zowel het product als de leverancier vooraf te toetsen zijn via een vergelijker, vergemakkelijkt dat de keuze.

En wat vind je als aanbieder belangrijk? Conversie! Het inzetten van een vergelijker helpt je hierbij.

Consumenten gebruiken ongeveer twee vergelijkers gedurende hun orientatieproces. Maar welke vergelijkers zijn dat? De gouden regel die voor winkels geldt, geldt ook voor vergelijkers: vertrouwen en kwaliteit. Het vertrouwen van een consument wordt gevoed door de kwaliteit van de informatievoorziening en dienstverlening. Nieuwe toetreders als Google Shopping moeten dit nog waar maken. En de vraag is of zij dit kunnen.

Uit onderzoek van Het Beste Product blijkt dat Google Shopping slecht scoort op het gebied van betrouwbare prijsinformatie. Dit is niet verwonderlijk, aangezien Google geen controle uitvoert over de aangeleverde informatie. Uit ervaring weet ik dat een consument het heel vervelend vindt als tijdens de bestelling blijkt dat de prijs toch hoger ligt dan aangegeven.

Ik ben ervan overtuigd dat kwaliteit ons succes bepaalt. Dit geldt ook voor Kieskeurig.be en Makkie.nl. Daarom besteden we juist veel aandacht aan de kwaliteit van onze product- en prijsinformatie. Als een aangesloten winkel betrapt wordt op fraude of misleiding, wordt deze winkel voor bepaalde tijd geroyeerd. Een misstap van een winkel, schaadt direct het vertrouwen van een consument, Kieskeurig.nl en online shoppen in het algemeen.

Kwaliteit en vertrouwen zijn begrippen die je niet eenmalig verdiend. Je moet hieraan blijven werken. Net als je onderscheidend vermogen als vergelijker ten opzichte van concurrenten en nieuwe toetreders. Wij werken hier continu aan, als onderdeel van onze dagelijkse bedrijfsvoering. De klant beslist zelf wat kwaliteit en vertrouwen is. Daarom raken wij niet in de war.

Patrick van Buuren is senior salesmanager bij Kieskeurig.nl. Hij geeft voor het volgende nummer het stokje door aan Barry van Ruiven, vice president marketing bij Media Markt.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 8-2011.