Google is begonnen met een zoekdienst voor vliegtickets. Met de nieuwe service wordt Google nu echt een concurrent van de reisbureaus en vliegticketspecialisten. Die zullen de besteding van hun advertentiebudgetten waarschijnlijk heroverwegen.
In het AD staan enkele reacties op deze ontwikkeling. 'Het is nu alleen nog voor Amerikaanse vluchten en het is nog de eerste versie', aldus Ton Vendrig van D-reizen tegen de krant. 'Maar ik zou liegen als ik dit geen bedreiging zou vinden. Het hing in de lucht. Er werd de laatste tijd met argusogen naar Google gekeken. Het was bekend dat Google de reisbranche wilde betreden na de aankoop van softwarebedrijf ITA voor 700 miljoen dollar. Dit gaat wel wat teweegbrengen.'
Google flights
Lieke Fransen van Vliegwinkel.nl denkt dat de bestaande vergelijkingssites hun waarde naast Google Flights zullen blijven behouden. Lieke Fransen geeft aan dat veel reizigers liever op Nederlandse sites zoeken dan op de site van bijvoorbeeld China Airlines.
Geen koestering, maar aanval
Het blijft een boeiende ontwikkeling en als je er wat langer bij stilstaat is het toch wel bijzonder dat Google de reisbranche, die goed is voor miljoenen aan advertenties in Google, niet koestert maar aanvalt. Ik denk dat veel reisbedrijven naarstig op zoek zijn naar alternatieven om hun marketingbudget op een andere manier te besteden.
Deze blog-posting verscheen ook op Reismanagers.nl.
mbt je laatste opmerking waarom Google de kip met de gouden eieren (de reisbranche die miljoenen spendeert aan Adwords) langzaam aan het plukken is, dat zien we dan ook aan de reclameinkomsten van Google die flink onder druk wordt gezet door de nieuwe samenwerking AOL/MS/Yahoo, maar zeker ook #Facebook waar corporate amerika steeds meer gaat adverteren (groei van 12 naar 17% in 2011).