Vrijdag 23 september 2011

31485 keer gelezen18 x gereageerd

Dropshipping niet het ei van Columbus

Gastblogger

Dropshipping niet het ei van Columbus

Dropshipping: je hoeft zelf geen voorraad in te kopen, loopt geen risico en het geld stroomt automatisch binnen. Hartstikke mooi toch? Helaas, niets is minder waar. Het kan juist heel anders uitpakken.


Door: gastblogger Wouter Hol

Dropshipping wordt vaak gepresenteerd als het ei van Columbus. Je laat een webshop bouwen, koppelt dat aan een artikelenbestand van een leverancier en die leverancier verzendt de bestellingen voor jou.

Waar gaat het dan fout? Het gaat meestal al fout bij het allereerste idee over wat dropshipping nou ook alweer is. Er wordt simpelweg gesteld: ‘Ik zoek een leverancier die iets verkoopt en doet aan dropshipping’ of: ‘Ik wil een dropship webwinkel beginnen.’ Kwam je bij dit artikel aan de hand van een dergelijke vraag, dan ga ik je bij deze terug naar af sturen.

Stel dat je aan de hand van een van de twee vragen in de vorige alinea te werk gaat. Welke problemen ga je dan tegen komen?

* Zware concurrentie
De leveranciers die zomaar producten onder dropshipping kunnen aanbieden aan bedrijven zoals het jouwe, doen dat ook aan elk ander bedrijf. Je hebt dus enorm veel concurrentie. Die concurrentie gaat zich niet onderscheiden aan de hand van een uniek assortiment of snellere levertijden. Want dat kan niet: iedereen koopt bij dezelfde handel in. Jouw concurrenten gaan zich onderscheiden door nog lagere prijzen te hanteren. Je verdient dus geen droog brood als je producten ook nog daadwerkelijk wilt verkopen in deze situatie. Zie maar eens de meerwaarde te creŽren zodat men toch bij jou koopt in plaats van bij een ander.

* Levertijd
Met name als jouw leverancier in het buitenland zit (China is populair) zit je met enorme levertijden van soms wel 3 weken of langer. Men zal veel eerder bij een webwinkel kopen die de producten binnen 24 uur kan leveren. Ook leveranciers in Nederland doen er soms nog 2 of 3 dagen over om een product te leveren.

* Samenstelling assortiment
Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.

* Leverbaarheid
Als je leverancier niet meer kan leveren, kan jij dat ook niet. Dit gebeurt altijd bij producten die juist voor verkoop heel interessant zijn, bijvoorbeeld omdat ze schaars zijn.

Kortom: je bent erg afhankelijk van je leverancier.

Verder is er nog een aantal zaken die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden in deze situatie. Allereerst: jij bent, als webshop, een bedrijf dat aan bepaalde wetten en regels dient te voldoen. Lijkt overbodig om te moeten vermelden, is het helaas niet.

Ten tweede: hoewel jij de producten niet zelf inpakt en verzendt, verkoop jij ze wel zelf. De consument die bij jou koopt doet rechtstreeks zaken met jou, niet met jouw dropship leverancier. Jij bent dus volledig verantwoordelijk voor de verkoop en de afhandeling daarvan. Van het veilig in ontvangst nemen van de online betaling tot aan het correct afleveren van de bestelling. Maak dus duidelijke afspraken met je leverancier over de aflevering van de bestelling, want jij draagt daar de verantwoordelijkheid voor!

En, niet te vergeten: in Nederland hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 7 dagen (binnenkort: 14 dagen) retour te zenden, zonder opgaaf van reden. De winkel (jij dus) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval: jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.

Not done? nee
Is dropshipping not done?
Helemaal niet! Dropshipping kan prima werken. Alleen moet je niet vergeten dat het een methode is om de logistiek op te lossen. Dropshipping is een middel, en mag nooit een doel op zich zijn.

Verkeerde redenen om voor dropshipping te kiezen zijn, onder andere:

  • Ik wil geen risico lopen
    Dan ben je niet in de wieg gelegd voor het ondernemerschap, want ondernemen is risico lopen. Bovendien geldt er nog zoiets als ‘risico is rendement’. Dus wie geen risico wil lopen, zal nooit heel veel verdienen. Als je verwacht dat een zakenpartner een groot deel van het ondernemersrisico overneemt, hangt daar een prijskaartje aan.
  • Ik kan niet een paar duizend euro investeren in voorraden
    Als je niet een paar duizend euro kunt investeren om een paar duizend euro te verdienen, moet je misschien maar geen bedrijf starten. Bovendien zijn er andere manieren om een bedrijf of voorraden te financieren, dus het kan geen kwaad om even verder te kijken dan de neus lang is.
  • Ik kan geen webwinkel opzetten, want ik heb geen kennis, geen tijd en geen budget Iemand met watervrees wordt ook geen topzwemmer.

Wanneer werkt het nou wel?
Het kan werken als je een goed en duidelijk plan hebt voor je nieuwe bedrijf. Je hebt de logistiek goed bekeken en de diverse opties tegen elkaar afgewogen. Als dropshipping inderdaad de juiste methode voor jouw logistiek lijkt te zijn, dan zou dit kunnen. Je hebt in elk geval goede en duidelijke afspraken gemaakt met jouw leverancier en uiteraard heb je veel tijd en energie over om in je bedrijf te steken.

Ook kan het prima werken als je bedrijf al draait en je je logistiek zou willen afslanken. Het is mogelijk dat het goedkoper is als jouw leveranciers direct naar jouw klanten verzenden. Je zou kunnen voorstellen of zij (een deel van) jouw logistiek op kunnen lossen door producten direct naar jouw klanten te verzenden, in plaats van eerst naar jouw eigen magazijn.

Verder wordt dropshipping ook vaak gebruikt door fysieke winkels die een webwinkel als bijzaak hebben, of die een artikel speciaal voor een klant bestellen. De producten worden dan vanaf de leverancier direct doorgezonden naar de klant in plaats van naar de winkel.

Misverstanden
Nu we toch over dropshipping bezig zijn, dan gelijk nog even wat misverstanden de wereld uit helpen:

-> Dropshipping is een vorm van marketing. (Ook wel: met dropshipping genereer jij orders voor een ander bedrijf, en heb je geen aansprakelijkheid.)†
Dit is zo fout als het maar kan. Je bent volledig verantwoordelijk en dropshipping heeft op geen enkele manier ook maar iets met je marketing te maken. Dropshipping wordt wel eens verward met affiliatemarketing omdat het uitgelegd wordt als ‘jij verkoopt voor een ander bedrijf’. Echter verkoop je als affiliate helemaal niets. Je leidt slechts bezoekers naar de site van een ander bedrijf in ruil voor een commissie. Bij dropshipping verkoop jij zelf. Dropshipping heeft met je logistiek te maken. Niet met je marketing.

-> Dropshipping is hetzelfde als e-fulfilment
Dit is ook fout. E-fulfilment betekent dat een ander bedrijf jouw magazijn beheert. Jij of jouw leveranciers leveren de voorraad aan bij het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad voor jou. Zij picken de orders en verzenden ze. In dit geval heb jij dus de voorraad op jouw eigen balans staan. Je betaalt huur per opslaglocatie en je betaalt per order die verzameld en verzonden moet worden.

Wouter Hol is eigenaar van Rapbid, het webwinkelbedrijf achter onder meer Kabeltje.com.

Deze posting verscheen eerder zijn weblog.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Pakketverzending (Logistiek)
- Retouren (Logistiek)
- Voorraadbeheer (Logistiek)
- Nederlandse wet (Wetgeving)
- Fulfilment (Logistiek)



Er is op dit moment 18 keer gereageerd op:
Dropshipping niet het ei van Columbus
  1. Michel willems op zaterdag 24 september, 2011 om 14:49
    Www.One-stop-webshop.nl

    Goed stuk! Een gebalanceerde visie op wanneer dropshipping wel en wanneer dropshipping niet handig is.

    Overigens ben je natuurlijk alleen maar afhankelijk van je dropshipping leverancier als dat je enige leverancier is. Dropshipping is een prima manier om risico te verminderen, maar risicoloos ondernemen bestaat natuurlijk niet.

  2. rene gouw op maandag 26 september, 2011 om 16:27
    www.kolibrilogistiek.nl

    Ja, duidelijk en helder stuk. Het is sowieso op een doorsnee verjaardag wel eens moeilijk om uit te leggen wat fulfillment nu is, of dropshipping om maar eens met een paar vaktermen te smijten.

    Dropshipping is zeker geen ei van columbus maar wij bieden het wel aan aan onze klanten als stukje toegevoegde waarde in ons dienstenpakket. Wij doen het bijvoorbeeld voor een spellenmaker die zijn spellen nogal eens aan bedrijven verkoopt, hij verkoopt ze dan incl. dropshipping. Er gaan dus geen hele pallets met spellen naar het bedrijf die dan zelf de distributie maar moet regelen†maar alle spellen worden netjes bij het personeel en/of relaties bezorgd. Hetzelfde doen we voor een kerstpakketten samensteller.

  3. Jan op zondag 2 oktober, 2011 om 15:33

    Als je een echt serieus bedrijf wilt gaan runnen ga je natuurlijk niet een ander bedrijf laten inpakken voor je door middel van fulfillment laat staan dropshippen.

    Waarom geen fullfillment?

    1) Het is goedkoper om het zelf te gaan doen

    2) Je wilt dat mensen die bij je werken zelf binding met je artikelen hebben. Het werkt beter als je hele bedrijf EEN team is en samenwerkt, zich specialiseerd op jouw type klant.

    3) Als de concurentie sterk is moet je overal op besparen. Een eigen pand bijvoorbeeld kost wel geld maar uiteindelijk gaat als je het pand koopt dit ook in het vermogen van je bedrijf. Bij bedrijven als NIC Oud moet je per opslag plaatst betalen wat uiteindelijk duurder is. Je blijft betalen. Het personeel wat je moet betalen dat via een ander bedrijf werkt is natuurlijk duurder dan dat je het zelf doet.

    Waarom wel fullfillment:

    1) Je bent niet in staat zelf een bedrijf te runnen en met personeel om te gaan.

    2) Je hebt geen concurentie dus prijs is niet belangrijk.

    3) Je bent een klein bedrijf en nog niet in staat volumes te halen bij de postbedrijven waardoor je kan meeliften op de volumes van het†fulfillment bedrijf.

    4) Je wilt geen risico lopen en de vraag is of je dan wel ondernemer bent.

  4. Jeroen Boon op maandag 3 oktober, 2011 om 11:07
    www.rhenus.com

    @jan:

    Volgens mij hebt u†geen volledig beeld van de voordelen en nadelen van uitbesteding van de logistiek achter een webshop. Eigenlijk alleen punten 1 en†3 onder 'waarom wel fulfilment' kunnen terechte punten zijn.

    En besef dat behoorlijk wat e-tailers in de Twinkle100 de logistiek uitbesteed hebben. Ik zou bijvoorbeeld de nummer 2, BOL.com, best een serieus bedrijf willen noemen.

    Jeroen.

  5. Wouter op donderdag 6 oktober, 2011 om 14:17

    Hoi Jan (je echte naam is bij mij ..direct bekend)

    Zoals gezegd, je hebt duidelijk nog geen beeld van hoe logistiek werkt.

    De punten die jij noemt slaan nergens op en hebben de logica van een 20 jarige student.

    Maar goed, jij bent natuurlijk een echte ondernemer en gaat graag de uitdaging aan! Of waren dat eigenlijk jouw woorden?

    Groetjes!







  6. Wouter op donderdag 6 oktober, 2011 om 14:31

    Kleine toevoeging, ik wilde met mijn vorige bericht niet alle 20 jarige studenten generaliseren, alleen specifiek Jan. Zelf ben ik namelijk ook 22 en er werken best wat studenten voor mijn bedrijf.

  7. Jan op vrijdag 7 oktober, 2011 om 06:15

    Dat Bol.com voor fullfillment heeft gekozen is natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde webshop. De gemiddele webshop staat niet in de twinkle top 10.

    Persoonlijk vind ik en ik hoor er ook steeds meer verhalen over en gaat de kwaliteit bij Bol.com steeds meer achteruit. Maar begrijpelijk ook dat gebeurd bij bijna elk groot bedrijf.

    Mijn visie strookt meer met de Hema (copy paste uit een andere topic hier op de twinkle)

    Drie ‘F-en’

    Fulfilment kun je uitbesteden, maar je kunt het ook zelf doen. Hema is hier heel duidelijk over. Joke Vink-Goudriaan, DC Manager E-commerce bij Hema: ‘Onder een bepaald volume kan het mogelijk interessant zijn om fulfilment uit te besteden, maar daarnaast vinden wij het om meerdere redenen verstandig om het zelf te doen.’ Factoren die zij noemt zijn samen te vatten onder de drie ‘F-en’:

    • Focus: door het zelf te doen, kan het de kwaliteit van de dienstverlening bij de verwerking van het eigen assortiment ten goede komen. Daardoor kan via de logistieke verwerking maximaal aan de wensen van de klant worden voldaan.

    • Flex: door het zelf te doen, ben je meer wendbaar in het uitbreiden van je assortiment en flexibel in inzet van personeel. Hierdoor heb je korte lijnen tussen afdelingen binnen de organisatie.

    • Finance: de ervaring van Hema is als je bij uitbesteden vraagt naar even wat extra’s, het gelijk weer ‘kassa’ is. Daarnaast is er veelal de overtuiging dat bij toenemende schaalgrootte het financieel gezien aantrekkelijker is om fulfilment zelf te doen.

    Heb je nou een winkel in kerstpakketten kan ik me voorstellen dat je voor fullfillment kiest. Bij een kleinere website en zeker in de niche branche kan ik me dit niet voorstellen en ga ik mee met Hema die met een omzet van 1.1 miljard toch ook aardig wat van logistiek weet.

    Groetjes,

    Jan

  8. Michel op woensdag 7 december, 2011 om 14:06
    www.supplyservice.nl

    Het zal per product natuurlijk verschillen, maar wij kiezen ervoor om alle goederen (etiketten) zelf op voorraad te houden zodat we de kwaliteit kunnen checken en waarborgen.

    Bij ons is eigen voorraad ook cruciaal aangezien er pas besteld wordt wanneer de laatste rol etiketten op is, dan moet je als webshop natuurlijk wel snel kunnen schakelen om die klant te helpen.

  9. Thijs op vrijdag 16 december, 2011 om 14:01
    www.emaya.nl

    Duidelijk, helder en goed geformuleerd stuk Wouter! Respect wat betreft je onderneming en visie over dropshipping. Al bezig met nieuwe concepten? Of uitsluitend Kabeltje.com?

    Wat betreft dropshipping lever je een ook een helder verhaal. Volledig mee eens. Gelukkig kan dropshipping ůůk op de goede manier. Een aantal van jou negatieve uitlatingen (waar ik het overigens geheel mee eens ben) heb ik geprobeerd op te heffen met ťťn van onze nieuwe platformen gerelateerd aan dropshippen. Check eens mijn nieuwe (tijdelijke) blog; emayagroup.blogspot.com en geef eens wat input ;)! Het nieuwe platform wordt trouwens medio januari 2012 gelanceerd; www.wimmm.nl.

  10. Gerrie op zondag 12 februari, 2012 om 21:51

    Ik herken dit wel, je ziet op overal shops met dezelfde kleren en horloges. Maar ik geloof dat er nog genoeg UNIEKE dingen te vinden zijn.†

    Nu werk ik zelf bij een groothandel, in nederland, naast tnt en dhl kantoon, 5 dagen in de week tot 5 geopend met genoeg voorraad EN een uniek assortiment.†

    Zou graag eens met een geinteresseerde webshop ondernemer willen filosoferen of we hier iets mee kunnen doen.†

  11. Thijs op maandag 13 februari, 2012 om 11:28
    www.emaya.nl

    @Gerrie;

    Neem eens contact met ons op... Wij hebben een groot bestand met startende en ervaren internetondernemers die dolgraag dropshipping verder willen exploiteren!!!

    Hoor het wel even!

  12. Chris op vrijdag 13 april, 2012 om 12:26
    In oprichting

    Hoi Gerrie,

    Watvoor assortiment voeren jullie?

    Grt. Chris

  13. Denny op dinsdag 7 augustus, 2012 om 14:14

    hoi gerrie

    Ik ben ook wel benieuwd naar jullie assortiment. ik ben een startende ondernemer die dolgraag dropshipping verder wil exploiteren.

    gr denny

  14. Jorrit op woensdag 21 mei, 2014 om 11:45

    Ik ben al een tijdje aan het struinen op het internet voor een goed internet-verdien-concept. Na het lezen van dit artikel ben ik verder gaan zoeken op "dropshipping" en kwam terecht op†http://verdienenmetinternet.net/geld-verdienen-met-dropshipping/

    Dit artikel en jouw artikel samen hebben mij over de streep getrokken!
    Inmiddels heb ik al ruim 1500 artikelen verkocht en loopt alles nog steeds goed via marktplaats!

    Hartstikke bedankt dus!†

  15. Ranisha op vrijdag 9 januari, 2015 om 13:31

    Goedemiddag,

    Ik heb misschien een stomme vraag..

    Maar als je wil gaan dropshippen zonder voorraad en zonder webshop, zal je toch op marktplaats of ebay je product moeten promoten. Overal lees ik dat je zonder voorraad en webshop kan beginnen. Maar je zal dan toch een linkje moeten plaatsen waar de consument kan kiezen uit het assortiment. Dan komen ze automatich op de site van de leverancier dus de actuele prijzen zonder jou commissie erop. Hoe doe je dat dan? Overigens een superblog wat ik gelezen heb.

    Groetjes Ranisha N.

  16. Joost op woensdag 11 februari, 2015 om 16:51

    Goedemiddag Ranisha,

    Als ik jouw reactie goed begrijp, ontstaat bij mij het idee dat je in de war bent met affiliate marketing. Bij affiliate marketing promoot je op jouw website/blog/etc. een product van iemand anders. Het is dan de bedoeling dat je doormiddel van een speciale link die als het ware 'op jouw naam staat'de klant doorverwijst naar de website van de aanbieder van het product. Als de klant dan overgaat tot aankoop van dit product, ontvang je hiervoor een bepaald bedrag aan commissie. Met de afhandeling van de verkoop heb je als affiliate verder niks meer te maken. Een bekend affiliate netwerk is PayPro.

    Dropshipping is heel iets anders. Bij dropshipping heb je zelf een webshop (via markplaats of ebay kan natuurlijk ook). Hierbij ben jij de daadwerkelijke verkoper van het product. De klant bestelt eerst het product bij jou voor bijvoorbeeld†15 euro.†Jij bestelt dat product dan vervolgens bij je leverancier/dropshipper voor 10 euro. Echter verander je het afleveradres naar dat van de klant. De leverancier verzend het product dan naar de klant. Je hebt bij dit voorbeeld dus 5 euro winst behaald.†Maar als de klant ontevreden is en het product wil retourneren, ben jij degene die daar verantwoordelijk voor is. Jij hebt het product immers verkocht aan de klant en jij bent dan ook degene die de klant zijn geld terug moet storten.

    Nog even kort samengevat:

    Affiliate marketing houd in dat je de klant doorverwijst naar de website van de aanbieder. Als de klant het product koopt krijg je hiervoor commissie. Bij dropshipping verkoop je zelf het product, en vervolgens bestel jij het weer bij de leverancier op het adres van de klant.

    Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

    Met vriendelijke groet,


    Joost

  17. Roberto Heckers op donderdag 19 maart, 2015 om 10:56
    www.cahecglobal.com

    Wij hebben zelf een groothandel en zijn gestopt met het aannemen van dropshipping klanten. Voornamelijk de starters die denken zonder investering er iets van te gaan maken vielen in no time af. Nu helpen we enkeling klanten wel met de verzending van een enkel artikel maar meer niet. Dropshipping is prima als je afzet hebt en wilt besparen op tijd en kunt inleveren op marge.

  18. Tech66 B2B op dinsdag 7 april, 2015 om 14:58
    http://www.tech66.nl/service/dropshipping/

    Wij merken dat veel van onze groothandel klanten de dropshipping erg waarderen. Vooral omdat wij nog prima marges kunnen bieden voor de dropshipper. Ik kan echter wel begrijpen dat het bij veel merk producten erg tegenvalt.†


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.