Twee jaar geleden schreef ik nog op mijn weblogje dat alle wijnwebwinkels zich bij de neus lieten nemen door wijninformatieportaal By the Grape. Niemand geloofde het, maar deze week kwam mijn voorspelling harder uit dan ik had verwacht.
De wijnwebwinkels hebben een gigantisch Paard van Troje binnengehaald!
'Wijnwebwinkel van het Jaar'
Ruim twee jaar geleden kwam het tot dan toe onbekende By the Grape met het idee de 'Wijnwebwinkel van het Jaar' verkiezing te houden. Kort ervoor had het gerenommeerde wijnvakblad Perswijn de verkiezing 'Wijnhandel van het Jaar' uitgeroepen. Echter, bij die verkiezing waren om onbegrijpelijke redenen de wijnwebwinkels uitgesloten van deelname.
Zeer slim van By the Grape om dit gat op te vullen om zo toch wat autoriteit te pakken in deze markt. By the Grape bestond nog niet zo lang en kwam voort uit het extreem gedateerde wijninformatie portaal Lekkerwijntje.nl. Met een frisse make-over, wat aardige content, bekende columnisten uit het vak en buiten het vak en wat publiciteit wist By the Grape zich in korte tijd knap in de kijker te spelen.
Adressenmagneet
De verkiezing Wijnwebwinkel van het Jaar was een meesterlijke zet en niet alleen vanwege die autoriteit: alle wijnshops in Nederland begonnen hun hele klantendatabase aan te schrijven om vooral te stemmen op hun favoriete wijnwebwinkel. Voor By the Grape een briljante traffic generator én een mooie e-mailadressenmagneet; elke stemmer werd een mooie incentive voor de neus gehouden.
Nu ruim 2 jaar na dato, lanceert ‘By the Grape’ zélf een wijnwebwinkel. Ik ben benieuwd of de wijnwebwinkels de voorwaarden van de Verkiezing in 2009 en 2010 en 2011 goed gelezen hebben. En al helemaal ben ik benieuwd of ze hun achterban zullen vragen op hen te stemmen voor de Beste Wijn-Web-Winkel 2012...
Is By the Gape nou slim of zijn de wijnwebwinkels nou zo dom?
Dom kan je de webwinkels niet noemen. Kijk naar google, die weet veel meer van bezoekers af dan de webwinkel eigenaar. Wat als google die informatie nu eens gebruikt om in een andere tak van sport geld te verdienen, zijn dan alle adverteerders of gebruikers van analytics dom?
Als dit met voorbedachte rade is opgezet dan is het "slim" te noemen, maar ook ontzettend smerig en verwacht ik ( hoop ik ) dat partijen die iets moeten gaan leveren aan by the grape niet meewerken aan hun verdere ontwikkeling.
Helemaal onverwacht is dit niet. Kijk naar de bemoeienis van grootmacht FB. Ik ben ook heel benieuwd naar de reactie van Derick Neleman in deze.
Columnisten zoals Nikolaas Klei schromen ook niet flink reclame te maken voor bepaalde typen wijnen ( te koop bij Henri Bloem... ) Een actie die mijns inziens ook niet fraai is.