De zomerperiode is een mooie tijd om een beetje te klussen in het huis. We hebben dan wat meer geduld voor loodgieters, timmerlieden en dakdekkers. Dit jaar was de keuken aan de beurt.
Na acht jaar hadden de afzuiginstallatie en de keramische kookplaat van Gaggenau het begeven. Vooral dat laatste is lastig. Met kookluchtjes valt nog wel even te leven, maar dat de kookplaat af en toe weigert is ronduit vervelend.
Simpel klusje toch? Je koopt een nieuwe kookplaat en afzuigkap. Wij willen nu toch wel zo'n moderne inductiekookplaat. Vervolgens zoek je een ‘mannetje’ die dat allemaal, in één keer, vlot installeert. Dat moet toch via een van de vele webwinkels voor inbouwapparaten te regelen zijn?
Een maatje meer of minder
Helaas hebben zowel de Gaggenau als de afzuigkap een beetje exotische inbouwmaten. Die vonden we in de oude installatiehandleidingen. Zo’n handleiding moet je dus echt NOOIT weggooien. En met die maten proberen we te shoppen.
We hebben duidelijk professioneel en deskundig advies nodig, en liefst 'one stop shop'. En, dat mag ook wel voor de ongeveer drieduizend euro die we gaan besteden. Een volgende keer nemen we een gemiddeld Vinex-inbouwmaatje voor onze keukenapparatuur.
Webshoppen
Ik google ‘inductie kookplaat’, met de maten erbij, en ik krijg direct veel, heel veel webwinkels met aanbiedingen voorgeschoteld. We kwamen langs Inductieplaat.nl, Keukenloods.nl, Vergelijk.nl, Inbouw.nl en nog zo’n vijftig webwinkels. We werden letterlijk gek van de aanbiedingen en specificaties. Compleet onduidelijk was welke kookplaten nu bij onze exotische inbouwmaten zouden passen. Geen idee hoe, en wie, dat ding zou kunnen installeren. De prijzen, en vooral de enorme kortingen, waren helemaal een groot bos, waarin ik in elk geval geen bomen meer zag. Na een dag zoeken heb ik het opgegeven.
De keukenleverancier
Onze keukenleverancier uit Purmerend hebben we ook gemaild om advies. Paul's vakmensen hebben destijds echt perfect werk geleverd en we hebben al onze vrienden naar hen doorverwezen. Maar, zelfs na herhaald vragen gaf die keukenleverancier niet thuis. Zou die soms denken dat de buit toch al binnen was? Dat is goed om te weten als we over enkele jaren onze keuken echt fundamenteel gaan aanpakken.
De expert
Dan maar advies inwinnen bij de bakstenen expert in Amsterdam. Die bleek al helemaal geen idee te hebben wat een goede vervanging zou kunnen zijn voor onze inbouwkookplaat en afzuigkap. We kregen een stapel brochures, en verwijzingen naar websites. Kortom, een doe-het-zelf klus. Hun mannetje is zelfs langs geweest om naar de inbouwmaten te kijken. Maar, na bijna drie weken hebben we nog niks gehoord van die expert. Zonde van hun, en vooral onze tijd.
Gaggenau
De enige die fatsoenlijk, en snel, reageerde was Gaggenau zelf. Op onze vraag via hun website kwam binnen 10 minuten een reactie, en een concreet advies. Waarom laat u hem niet gewoon repareren? En, als u toch inductie wilt, dan zijn dit de modellen die passen bij uw inbouwmaten. Maar helaas geeft hun dealer, onze keukenleverancier in Purmerend, nu weer niet thuis.
Petroleumstel
Vier weken later, uren zoeken op het internet, drie bezoekjes aan de echte expert, en na vele mailtjes is ons keukenprobleem nog niet opgelost. Laat staan dat er een 'one stop shop' oplossing bleek voor ons inbouwleed. Volgend jaar gaan we opnieuw een poging doen.
Ik heb het petroleumstel maar weer uit de berging gehaald. Voor goede sudderlapjes, erwtensoep en stamppot heb je toch echt geen inductie nodig? En die heerlijke lucht van kaneel, varkensbeen en uien is toch best lekker? Laat de winter maar komen.
Waarom repareren door service-centrum? Ondanks de dumpprijzen van witgoed (en de consumptiegedachte meteen nieuw te kopen als iets defect is) zijn er nog steeds genoeg zelfstandige monteurs. Dat lijkt me sowieso één van de eerste opties, helemaal als binnenkort de hele keuken toch vervangen gaat worden.
Moraal van het verhaal: fabrikanten moeten zelf rechtstreeks aan de consument gaan verkopen ;-)
Eens met Marieke!
Het voornaamste probleem zit hem volgens mij in het feit dat veel online witgoed verkopers dozenschuivers zijn. Heb je een typenummertje, dan vind je snel de meest interessante aanbieding en staat het ding zo bij je thuis. Maar belangrijke eigenschappen van het product moet je in de omschrijving lezen, en zijn niet als attribuut opgevoerd en dus is er niet op te zoeken/filteren/selecteren. Dat is ook nogal wat werk, en je hebt met aardig wat verschillende producttypes te maken.
Kon je met het advies en de modellen van Gaggenau niet alsnog aan het Googlen? Ik ken het merk alleen van naam, is het online niet goed verkrijgbaar?
@Hans: dat ga ik nu ook doen. Laat die monteur maar komen, wen wie weet fixt hij/zij ook die afzuigkap en regelt een inductiekookplaat in een handomdraai.
@ Michel: 123keukenapparatuur levert de kookplaat, maar dan heb je weer geen monteur (en dan wordt het een peperdure actie).
Meest teleurstellende ervaring had ik met Miele. Eigenlijk hebben we alle apparatuur van Miele... maar, over kookplaten konden ze geen enkele fatsoenlijk advies geven aan de telefoon.
En geloof het of niet... columns doen wonderen! De keukenleverancier stuurde meteen een mail. Morgen krijg ik een reactie op mijn vragen. Wordt vervolgd...
Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor exotische maten het dan precies om gaat.
Zo te horen heeft de keukenleverancier de monitoring van zijn merknaam beter voor elkaar, dan het verlenen van service. Nu nog een passende oplossing...
Ik kan me behoorlijk irriteren aan de mensen die het hebben over dozenschuivers. Voor een dubbeltje eerste rang willen zitten en dan nog klagen. Bij bodemprijzen kun je niet meer verwachten dat de installatie ook nog wordt gedaan. Ga dan lekker naar een full service keukenspecialist waarbij je de normale (veel hogere) adviesprijzen betaald.
Wij hebben zelf een keuken zaak gehad maar het verkopen van inbouw apparatuur op een gegeven moment maar opgegeven. Klanten komen voor advies (wij hadden ter zake kundig personeel) bezetten onze adviseur voor een uurtje en daarna gaan ze naar huis, kijken op vergelijk waar het apparaat het gunstigste te krijgen is en wij hebben het nakijken. Er werdt vaak zelfs niet eens voor een prijs gevraagd terwijl wij veelal dicht bij de internet prijzen zaten. Kan dus de terughoudendheid van de stenen winkel begrijpen.
Zo zijn wij gestopt met het verkopen van laptops en kant en klare computersystemen. Je bent een hoop tijd kwijt aan mensen die advies komen inwinnen en dan ( als het meezit ) je daarvoor bedanken en dan op internet of bij de MediaMarkten van deze wereld de aankopen gaan doen.
Ga eens langs bij het Keukenhuys in Hoorn. Deze hebben ons altijd perfect geholpen. Eigen inbouwservice, alles geregeld op een adres.
Succes
@Marc: ik ga er achteraan...
Ik kreeg ook andere waardevolle tips waaronder van gespecialiseerde keukenrenovatiebedrijven. Alleen konden die weer niet aan de Gaggenau komen ;-(
Uiteraard heeft mijn keukenboer uit Purmerend nooit meer wat laten horen, ondanks herhaalde beloften.
Het Keukenhuys Hoorn verkoopt zelf Gaggenau dus kan perfect helpen. Zijn niet alleen voor nieuwe keukens maar ook voor aanpassingen aan bestaande keukens.
Succes!
Vandaag is deel een van de keukenverbouwing rond gekomen... Koop je een dure Bosch afzuigkap bij de al even dure Expertwinkel (hoezo korting?).
Moet je eerst 70 euro extra betalen voor een inbouwkit die nergens vermeld stond (de kit was inderdaad wel nodig). Vooruit...
De spulletjes werden perfect op tijd geleverd door de bezorgers van Expert. Prima service, aardige jongens.
Maar, vertel er dan ook meteen even bij dat je nog een dure greepsteun erbij had moeten bestellen. Het lijkt Ikea wel!
We zijn dus nog steeds niet klaar ondanks alle 'Experts' om ons heen...
Wordt vervolgd!