Maandag 20 juni 2011

9299 keer gelezenNu reageren

Gezien op IRCE 2011 in San Diego

Gastblogger

Gezien op IRCE 2011 in San Diego

San Diego bood dit jaar plaats aan Internet Retailer Conference & Exhibition 2011, het grootste e-commerce evenement ter wereld. Met meer dan zevenduizend deelnemers, vijfhonderd exposanten en 175 sprekers. Marc van Venrooij was erbij.

Tekst: gastblogger Marc van Venrooij

De opzet van IRCE (thema dit jaar: 'E-commerce shifts into overdrive, the race is on!') is als volgt: een dag voor en een dag na de tweedaagse beurs zijn er workshops, waarbij in kleinere groepen dieper wordt ingegaan op onderwerpen als social media, e-mailmarketing en logistiek. Op de beursdagen zelf zijn er in de ochtend grote sprekers in de plenaire zaal en in de middag vele lezingen in verschillende zalen verdeeld naar thema.

Adrianna Huffington
Dag 2 begon met keynotes in de plenaire zaal die zo groot was als een vliegtuig hangar. Een spreekster die echt indruk maakte was Adrianna Huffington van de Huffington Post, het snelst groeiende online nieuwskanaal van de VS. Zij sprak vooral over ondernemerschap en zei dat er in het huidige internettijdperk nog zoveel kansen zijn voor succesvol ondernemen. En als het uiteindelijk niets wordt? ‘So what?’. Mooie quote van Huffington: ‘Failure is not the opposite of success!

EBay: steeds meer portal voor webverkopers
Ook sprak Christopher Payne, vice president head of eBay North America. Ongelooflijk hoe groot de rol is van eBay in de VS en hoe ze steeds meer het portaal zijn voor webverkopers en dan met name voor nieuwe producten. Met de aankoop van Magento gaat eBay in het project X.commerce ook webwinkel software aanbieden, zoals Amazon dat doet met Amazon WebStore (waarover later meer).

Walgreens
Op de tweede beursdag was vooral de keynote presentatie van Sona Chawla zeer de moeite waard. Zij is president e-commerce van apotheekketen Walgreen Co., dat onlangs de aankoop van pure player Drugstore.com afrondde.

Walgreens loopt altijd voorop in retail. Zo pionierde het bedrijf in de jaren negentig al met een drive through waar je snel je recept op kunt halen. Walgreens zette vervolgens in op volledige integratie van clicks & bricks en het loopt tegenwoordig voorop met een mobiele app. Daarmee kunnen Amerikanen zelf hun huidige medicijnpotje scannen, waarna ze automatisch herhaalbestellingen kunnen instellen, die ze kunnen ophalen bij een filiaal in de buurt. Via e-mail, sms of in-app notificatie krijg je te weten wanneer je bestelling klaar ligt. Volle focus ook bij Walgreens dus op mobile shopping

Hot
Tijdens de andere keynotes en lezingen in de middagen waren de volgende onderwerpen ‘hot’:

  • Mobile shopping
  • Product recommendations
  • Retargeting (Criteo is hierin nog de grootste partij, maar er zijn veel nieuwe aanbieders met alternatieve vormen vanvoor bannering)
  • Dynamic e-mail marketing
  • Personalisatie van sitebezoek

Naast lezingen bood IRE 2011 dus zo’n vijfhonderd standhouders met allerlei diensten en producten. Veel retargeting bedrijven, online marketing bedrijven, social media en social commerce bedrijven en heel veel logistieke partijen om de orders zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Amerikanen zijn gewend aan bezorging in drie vier dagen, maar door het inzetten van meerdere distributiecentra gaat die termijn nu richting de twee dagen. Kleinere bedrijven hebben hierdoor nog meer concurrentie te duchten van de grote jongens.

Kansen in de VS
Veel bedrijven die op Nederlandse beurzen staan zouden op IRE overigens niet misstaan. Specialistische bedrijven als Shop2market en Qweery - beide winnaar van een Thuiswinkel Innovatie Award - zouden kansen hebben in de VS. Je ziet wel een paar Deense bedrijven die deze stap al hebben gezet, maar verder weinig bedrijven uit andere plekken op de wereld. Met zo'n tienduizend webwinkels in de VS zijn er veel kansen. Daarnaast wordt de vraag naar fulfillment bedrijven in Europa steeds groter omdat Amerikaanse webwinkels ook snel in europa willen leveren. Het is geen gek idee dus voor een bedrijf als Docdata om volgend jaar in Chicago aanwezig te zijn.

Fulfilment by Amazon
Een andere interessante ontwikkeling is de nieuwe fulfillment strategie van Amazon. Je kunt daar nu ook als Europese winkel al je handel naar toesturen, waarna het bedrijf alle logistiek en afhandeling uit handen neemt, inclusief betaling en retouren. En met het e-commerce platform 'Amazon WebStore' heb je in no time een webwinkel voor de Amerikaanse markt in de lucht, inclusief shopfunctionaliteit op Facebook.

Al met al kijk ik terug op vier mooie dagen in een prachtige stad met een perfecte congresorganisatie. Op naar Internet Retailer 2012 in Chicago. Datum nog niet bekend.

Marc van Venrooij is senior e-commerce project manager bij Score. In Twinkle nummer 6, die morgen verschijnt, vindt u een interview met hem in de rubriek Life.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Fulfilment (Logistiek)
- Mobiele marketing (Marketing)
- Cross-channel (Multichannel)
- E-mailmarketing (Marketing)
- Online adverteren (Marketing)
- Software/platforms (Technologie)
- Voorraadbeheer (Logistiek)



Geef nu als eerste een reactie op:
Gezien op IRCE 2011 in San Diego










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.