Twinkle | Digital Commerce

Commotie rond leverplicht webwinkels in EU terecht?

2017-11-11
180101

Het ontwerp van de Europese verordening tot leverplicht in alle EU lidstaten is het gesprek van de dag. Vooral bij kleine e-commerce handelaren zouden zich horrorscenario’s aftekenen. De prangende vraag is of deze angst wel terecht is.

Op diverse plekken wordt beweerd dat met de nieuwe EU-verordening alleen de grotere webwinkeliers een overlevingskans hebben. Kleine handelaren zouden in de problemen komen omdat ze moeten voldoen aan de rechten en plichten van buitenlandse eindconsumenten in alle landen die zijn aangesloten bij de EU. Denk hierbij aan praktische problemen als taalondersteuning, de kosten voor het retourrecht en de nog steeds lokaal verschillende rechten van consumenten als het gaat om kopen op afstand per land.

Verkoopkans
Maar hoe groot is de kans dat een kleine Nederlandse online-retailer zakelijk in aanraking komt met een Poolse of Griekse eindconsument? Vooral als u bedenkt dat het voor een kleine Nederlandse webshop al moeilijk genoeg is om een Nederlandse klant te verleiden tot koop. Een webwinkel moet minimaal 100 bezoekers genereren per dag om überhaupt 1 of 2 deals te sluiten. Hoe hoog acht u de kans dat deze shop dagelijks honderd Poolse klanten trekt om een aankoop te genereren? De shop zal niet eens vindbaar zijn in de Poolse of Griekse zoekmachines. Stel dat, wonder boven wonder, toch honderd Polen de shop bezoeken, zal de shop vermoedelijk geen conversie kunnen klaarspelen omdat alles in het Nederlands beschreven staat.

Risico
De kans, of volgens sommigen, het risico op een buitenlandse aankoop hangt altijd af van de mate waarin uw webshop is ingericht op deze buitenlandse klant. Als u dit met uw shop totaal niet doet, hoe groot is dan de kans dat een buitenlander bij u bestelt? Om elk risico te vermijden kunt u altijd drempels opwerpen voor buitenlandse bestellers, zoals het rekenen van hoge verzendkosten of het achterwege laten van internationale of lokale betaalmethoden. Een Pool of een Griek kan immers niet veel met iDeal.

Meer afzetmogelijkheden
Het kan natuurlijk ook zijn dat u wél graag wilt verkopen aan andere consumenten in de EU, om uw afzetpotentieel te vergroten. Dan doet u er goed aan per land in te spelen op taal, wetten, marketing en betaalmogelijkheden.