Twinkle | Digital Commerce

iPad kopen op het web? Ik mis wat!

2017-11-08
180101
  • 1:43

De nieuwe iPad 2.0 van Apple. We hebben hem natuurlijk al weer in huis. Na wat zoeken op het web konden we een geweldige deal maken. We kregen een mooie prijs en een nog mooier inruilaanbod voor de oude iPad. Een ‘no brainer’.

Toch mis ik wat, merkte ik toen op internet de eerste foto’s verschenen van de introductie van de Ipad. Het vertrouwde beeld van de lange rij wachtenden voor de Mac-winkels in Amsterdam, Haarlem en Utrecht. Beetje alternatieve jongens, weinig meisjes, allemaal met hun Crumbler schoudertasjes, tweetend en facebookend. De gespannen sfeer van de fan, alsof het om de laatste Justin Bieber kaartjes gaat. En de stille tranen als de laatste iPad net door een fan voor je in de rij wordt weggekaapt.

Exclusief genootschap
Als Apple-volger ben je ook meteen lid van een exclusief genootschap. Onze geheimpjes houden we onder elkaar of delen we via obscure blogs in geheimtaal. Wij branden niet, maar ‘toasten’, wij hebben geen Powerpoint, maar Keynote, geen Windows, maar Snow Leopard, geen programma, maar een app, we downloaden niet illegaal maar ‘jail breaken’ onze iPads en iPhones en we hebben al helemaal geen pc, maar een Mac… Steve Jobs is onze god en zijn speeches volgen wij als pauselijke edicten. En je ontmoet elkaar in de rij bij de winkel.

De magie
De magie van de winkelvloer is nog steeds onovertroffen. Of dat nu bij de Apple Store is, het heiligdom van Abercrombie and Fitch, de Nespresso winkel of de glamoureuze Louis Vuitton shop-in-shops. De ervaring is uniek en verpletterend tegelijk: instant gratification.  

Webwinkels missen die magie. Het zijn kille, contactarme ervaringen. Net als al die singles die ’s avonds droogzwemmen op datingsites en toch alleen naar bed gaan.

Zonder die magie blijft de consument met de laagste prijs, en een magere ervaring, achter. Komt die consument de volgende keer weer? De webwinkelier, en de producent, eindigen met lage marges… Dat is dan toch weer jammer.

Volgende keer toch maar eens mee aansluiten in de rij bij Mac Store?