Twinkle | Digital Commerce

Geautomatiseerd bestellingen controleren

2017-05-26
11073
  • 2:52

Met een toenemend aantal bestellingen en een marge die constant onder druk staat wordt het bestrijden van fraude bij webwinkels steeds meer een geautomatiseerd proces. Bestellingen handmatig controleren kost geld en dus moet er steeds meer automatisch.

Webwinkels met een omzet vanaf 100 miljoen dollar lopen nog geen 10 procent van de bestellingen handmatig na. Kleinere webwinkels, met een omzet tot 5 miljoen dollar, krijgen nog een derde van de bestellingen onder ogen. Welke bestellingen op de lijst van beoordeling voorkomen, wordt bij de meeste webwinkels bepaald door een geautomatiseerd proces. Deze processen worden steeds slimmer, complexer maar ook steeds succesvoller, en dus steeds vaker ingezet.



Bron: CyberSource
NB: Blauw is wat bedrijven nu gebruiken. Oranje is het percentage bedrijven dat van plan is hier meer aandacht aan te besteden in de toekomst.

Bedrijven willen steeds meer automatisch controleren
CyberSource, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in elektronische betalingen, publiceerde een onderzoek over online-fraude waarin staat dat vorig jaar vier op de vijf webwinkels verwachtte dat ze in het komende jaar niet in staat zijn om hun beoordelingsafdeling uit te breiden. 5 procent verwacht zelfs een gekrompen afdeling.

Ruim 80 procent van de online-ondernemingen gaat ervan uit dat hun budget voor fraudebestrijding volgend jaar hetzelfde zal blijven of minder wordt. Het wordt in een percentage uitgedrukt. Soms komt er wel meer geld voor vrij, maar is dit bedrag relatief kleiner dan de groei van het bedrijf zelf. En dus moeten fraudemanagers hun controleteams efficiënter maken.

Gevraagd naar hun topprioriteit op het gebied van fraudemanagement, gaven in 2010 meer webwinkels dan in 2009 aan dat dat het doelmatiger organiseren van de handmatige controle is. Het verbeteren van geautomatiseerde fraudedetectie en het beter organiseren van handmatige controleprocessen werden genoemd als een topprioriteit door 74 procent van de online-ondernemingen, tegenover 66 procent in 2009. De trend die eerder is ingezet wordt waarschijnlijk dit jaar doorgezet.
 
Online betalingsfraude heeft op diverse manieren invloed op de opbrengsten van online-verkoop. Naast direct inkomstenverlies en de kosten van de gestolen goederen en de daarbij behorende verzendings- en verwerkingskosten, zijn er ook nog aanvullende kosten voor onder andere het weigeren van geldige bestellingen, het controleteam en de administratie van fraudeclaims.

Fraudebestrijdende tools
Om fraude op voorhand tegen te gaan kun je als webwinkel gebruikmaken van zogenaamde fraudedetectietools. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt om de risicofactor van een transactie in te schatten of om de identiteit van een koper te valideren. Resultaten van deze tools kunnen dan door mensen bekeken en verwerkt worden om te bepalen of een transactie moet worden geaccepteerd, geweigerd of nader bekeken. Sommige ondernemingen gaan zelfs zover dat zij automatisch gevonden risicovolle bestellingen direct annuleren zonder dat er een mens bij betrokken is. Iets minder dan de helft van de ondernemingen uit het onderzoek heeft wel eens bestellingen geannuleerd op deze manier. Dit zijn wel voornamelijk de grotere jongens.

Vorig jaar gebruikte tweederde van de ondernemingen 3 of meer fraudedetectietools voor het automatisch screenen van bestellingen. 4,6 tools was hierbij het gemiddelde. Grotere ondernemingen gebruikten gemiddeld 7,4 detectietools.

In Nederland zijn de adresgegevens, het type bestelling (electronica scoort bijvoorbeeld hoog) en het bestelbedrag belangrijke gegevens. Uit het Amerikaanse conderzoek blijken met name de creditcard gegevens hoog te scoren op het automatische controleproces. De meest succesvolle factoren volgens de webwinkels in het onderzoek:



Bron: CyberSource

Effectieve tools
De ondernemingen uit het onderzoek werd ook gevraagd wat zij beschouwden als de meest effectieve fraudedetectietools. In de top drie staan het controleren van kredietgeschiedenis, het controleren van het verificatienummer van de creditcard en het contact opnemen met de koper om de bestelling te verifiëren.