Vrijdag 11 maart 2011

5850 keer gelezen1 x gereageerd

De kracht van specialisme

Gastblogger

De kracht van specialisme

‘Ciao,’ zegt Peppe, terwijl hij me glimlachend naar de deur van zijn Italiaanse specialiteitenwinkel in Rotterdam begeleidt. Ik weet waarom Peppe lacht. Dat heeft niks met Zuid-Europese charme te maken.

Door: Nick Lenten

Nee, hij heeft me namelijk net voor de derde keer deze maand voor meer dan 20 euro aan producten verkocht, waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had. Inclusief die net iets te dure fles olijfolie en de grootverpakking amandelkoekjes die ik toch nooit opkrijg. Ik ben uitgekleed waar ik bijstond. Maar ik vond het fantastisch.

Specialisme is iets moois. En specialisten zijn mooie mensen. Persoonlijkheden die met passie en enthousiasme vertellen over de producten die ze verkopen. Die je niet alleen inspireren met een enorm aanbod, maar je vervolgens ook helpen de juiste keuze te maken. Die met autoriteit zeggen ‘die moet je hebben’, waarna je met plezier je pinpas trekt.

Internet geeft specialisten een prachtig platform. Via forums, blogs, social media en natuurlijk webshops hebben ze een veel groter bereik. Maar toch mist er wat, zeker in webwinkels. Tussen de anonieme lijsten met producten ontbreekt vaak de eigenzinnigheid van een echte specialist. Zijn verhaal, zijn gezicht en vooral zijn overtuigingskracht. Iemand die me met een gerust gevoel naar het betaalscherm leidt. Waarom word ik als klant geconfronteerd met de uitgekauwde verkoopretoriek van de fabrikant in plaats van een origineel verhaal? Waarom zie ik de productfoto’s die ik op elke andere site ook al tegenkom en geen videoreview op YouTube? Waarom is het 0900-telefoonnummer verstopt achter een chatbox, terwijl ik graag met je wil praten?

In een markt waar je een cursus webshop-openen-in-1-dag cadeau krijgt bij je ADSL-startersabonnement, is er in mijn ogen maar één manier om de permanente strijd om de nummer één positie in Kieskeurig te ontlopen: persoonlijk, authentiek productspecialisme.

Peppe, wanneer open jij je webwinkel?

Nick Lenten is manager Merk & Communicatie bij Coolblue.

Deze posting is terug vinden in Twinkle nummer 3, die aanstaande dinsdag verschijnt. Daarin vindt u onder meer een interview met 123inkt.nl, een focus op open source e-commerce pakketten en de resultaten uit het Afiiliate Onderzoek van Yonego.

Lenten geeft het stokje voor deze wisselcolumn door aan Rune Solvsteen, ad interim e-commerce directeur bij Hunkemöller.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Personalisatie (Klantcontact)
- Loyaliteit (Klantcontact)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
De kracht van specialisme
  1. Mike Verdugt op zaterdag 12 maart, 2011 om 18:54


    Dit is zo herkenbaar !

    Wij krijgen dagelijk aanvragen in verband met het beginnen van een webshop.

    Op mijn eerste vraag wat ze gaan verkopen en dan mijn antwoord daarop is het meestal even heel stil aan de andere kant.
    Dat antwoord kan varieren van: maak een gezellige city trip met je vrouw of ga een mooie reis door Australie en Amerika maken,
    dan heb je in ieder geval nog plezier van je geld.

    De slimme mensen vragen door maar veel haken er gelijk af :-)

    Op de volgende vraag of ze dan wat geld hebben om een webshop te maken is nog standaard het antwoord: dat kan gratis.
    Bon ook best maar dan hang ik meestal op :-)
    Men heeft geen benul wat uiteindelijk kost aan geld en moeite om een degelijke webshop op te starten.

    Wij zijn dagelijks op zoek naar produkten die niet overal verkocht worden of toch niet in Europa.
    Fabrikanten die zelf een webshop hebben gaan er bij ons gewoon uit of er moet een zeer goede samenwerking mogelijk zijn.
    Zoals met 1 artikel waarbij de potentiele klant vanuit de webshop van de importeur direct naar osn overgezet wordt.

    Dit is het grootste gevaar voor vele webshops, de fabrikant die rechtstreeks gaat of via een omweg....maar toch rechtstreeks.
    (Kan hier wel een boekje over open doen.)

    Om heel eerlijk te zijn is iedereen die vandaag nog een webwinkel begint hartstikke gek of het moet zijn zoals je hier geschreven hebt:
    Een leuke niche markt, een uniek product  en daar dan ook nog de specialist in zijn en er dan ook helemaal voor gaan.

    Met behulp van social media kun je dan een heel eind komen zoals je schrijft en zonder gigantische onkosten te moeten maken.
    Google Adwords wordt stillekes aan onbetaalbaar, sommige keywords krijg je al niet meer onder de 1 of 2 euro.

    Momenteel is een webwinkel een eenrichtingsverkeer en dat vergeten veel mensen.
    Er komt niemand gezellig voorbij zoals in een winkel je moet ze er insleuren...en dan kun je ze nog niet vasthouden.

    Het concept van webshoppie makelijk geld verdienen en veel internationaal verkopen is wel voorbij....

    En Peppe is hier stillkes bezig met een nieuw e-shop conceptje, maar later meer hierover....-:)

    Have fun, Mike
    Amerone bvba


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.