Twinkle | Digital Commerce

Belgie komt online op stoom

2017-05-26
180101

De woorden waren in het Nederlands, de sheets in het Frans: zo werd vorige week het onderzoek 'E-commerce in België / E-commerce en Belgique' gepresenteerd. Maar linksom of rechtsom: onze zuiderburen weten de weg naar de webwinkel steeds vaker te vinden.

Donderdag 16 juni organiseerde Comeos, de federatie die Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, een seminar over e-commerce en logistiek. Aansluitend werd het rapport over e-commerce in België gepresenteerd. De resultaten uit dit onderzoek, uitgevoerd in het voorjaar van 2011, werden vergeleken met onderzoeksresultaten uit 2009.

Vergeleken met Nederland
Europese cijfers (2010) over het aantal inwoners dat online aankopen doet laten een fors verschil zien tussen Nederland en Belgie: Nederland, Engeland en Denemarken zijn koplopers met een participatie van 67-68 procent. Belgie blijft daarmee vergeleken nog behoorlijk achter met niet meer dan 39 procent webkopers. De Belgen zitten, in wielertermen gesproken, niet in de kopgroep. Maar ze zijn in tempo bezig om het gat dicht te fietsen. In het afgelopen jaar groeide de Belgische e-commerce omzet met ruim 30 procent. En de verwachtingen voor de periode 2011-2015 zijn een jaarlijkse groei van tussen 17 en 25 procent.

Kwart van de kopers is nieuw
Een van de opmerkelijkste uitkomsten uit het Comeos-onderzoek: 1 op de 4 webshoppers in België kocht de voorbije 12 maanden voor het eerst online. Vergeleken met het onderzoek uit 2009 zijn het met name vrouwen en lager opgeleiden die een sterke inhaalbeweging hebben ingezet. Als we kijken naar het profiel van maandelijks aankoopgedrag dan ligt daar een accent op Franstaligen, mannen en hoger opgeleiden. De 60-plussers blijven in Belgie nog sterk achter.

Accent op kleding, schoenen, boeken en elektronica
Op productgroepniveau is het online aankoopgedrag van België vergelijkbaar met Nederland. Wel bleek uit de vraag 'Welke producten overweeg je in de komende 12 maanden te gaan kopen' dat er een sterkere groei wordt verwacht in de aankoop van diensten: overnachtingen en tickets voor reizen en evenementen.

Duidelijke verschillen in betaling en afleverwensen
De creditcard is in Belgie veruit de belangrijkste betaalmethode. Daarnaast neemt een bankoverschrijving nog steeds een belangrijke positie in. Wat de afleverwensen betreft is thuisbezorging het meest gewenst (66 procent), maar zijn de percentages voor afhalen op een afhaalpunt (15 procent) of in de winkel (8 procent) duidelijk hoger dan in Nederland.

Vertrouwen in websites is gegroeid
In vergelijking met 2009 is het vertrouwen in webshops sterk gegroeid. Het vertrouwen in betaalmethoden is toegenomen en meer Belgen durven zaken te doen met 'ongekende' webshops. Circa 46 procent verkiest een Belgische website boven een buitenlandse website, circa 21 procent geeft juist de voorkeur aan een buitenlandse website.

Grote cross border kansen voor Nederlandse en Belgische webshops
De sterke groei van de Belgische en de Nederlandse online markt biedt grote kansen voor webshops in beide landen. Dat wil niet zeggen dat je met een simpele copy-paste als Nederlandse webshop actief kunt worden op de Belgische markt of omgekeerd. Nederlands en Vlaams zijn qua woordgebruik toch behoorlijk verschillend. Het is verstandig daarop in te spelen, bijvoorbeeld in de organisatie / bemanning van je klantenservice. Coolblue België heeft daar bijvoorbeeld heel specifiek op ingespeeld.

U vindt het rapport van Comeos over e-commerce in België via onderstaande link (pdf).


Size: 1.7M bytes Modified: 3 June 2016, 12:41