Mijn mond viel open van verbazing: als je vandaag nog een abonnement afsluit bij Asos en 17,50 euro betaalt, dan heb je het hele jaar geen kosten meer voor next day delivery. In de UK moet je dat afleverniveau zien als een soort express-levering.
Over Asos een grote online-retailer op het gebied van kleding en bijbehorende accessoires, wordt in Twinkle regelmatig geschreven. Dit jaar hebben ze, naast hun online shop in de UK, webwinkels geopend in de VS, Frankrijk en Duitsland. De omzet (cijfers in dit artikel) is min of meer geëxplodeerd. Tegenover een matige omzetgroei van toch nog 25 procent in de UK, stond een internationale groei van ruim 150 procent. Asos is een beursgenoteerde onderneming. Het aandeel nam het afgelopen jaar in waarde toe met ongeveer 250 procent. Exorbitante percentages.
Jaarabonnement
En dan komt Asos, dat standaard binnen drie werkdagen bezorgt, nu met een aanbod voor een jaarabonnement op next day delivery, voor nog geen 18 euro. Amazon kwam midden 2010 voor de UK ook al met zo’n jaarabonnement, maar daar moest je dan omgerekend toch circa. 55 euro voor neertellen. Normaal betaal je bij Asos voor next day delivery circa 7 euro. Dus met 3 leveringen per jaar heb je die abonnementskosten er al uit.
In mijn kennissenkring waren er twee soorten reacties op dit nieuws: 'Oei, die durven!', 'Dat mag je toch nooit bieden voor zo’n serviceniveau', 'Dat gaat ze geld kosten!!', is de ene categorie. Daar tegenover stonden reacties als: 'Top, wat een kans!', 'Prima manier om klanten aan je te binden en terug te laten komen', en 'Dat gaat omzet en winst opleveren!'.
Favorietenplek 1
Ik ben sterk geneigd me bij de laatste groep aan te sluiten: klantenbinding wordt steeds belangrijker en dit kan net het extra zetje zijn om je webshop op favorietenplek 1 te zetten. Ik heb er naar gezocht, maar volgens mij biedt een webshop in Nederland deze constructie nog niet aan.
Is dit geen serieus idee voor H&M? Een abonnement van 12,50 euro voor een jaar lang gratis bezorging, in plaats van 4,90 euro per bestelling ? Of voor Zara? Bezorgkosten-jaarabonnement van 10 euro in plaats van 3,95 euro per bestelling?
Super Sales-Supply-chain-plan
Daarom een oproep aan de leidinggevenden, die verantwoordelijk zijn voor marketing, sales en supply-chain: smeed een Super Sales-Supply-chain-plan! Verras ons! Grote kans dat 1 + 1 dan 3 wordt.
Leuke denkrichting, maar wel weer gedoe/moeilijk. De consument heeft helemaal geen interesse in dit soort moeilijke constructies. Verzendkosten uit je marge betalen is veel directer/eenvoudiger. Bij http://www.culinaireversmarkt.nl berekenen we geen bezorgkosten bij orders vanaf 50 euro. Eenvoudig, helder en duidelijk.