Twinkle | Digital Commerce

Gehoord in New York: e-trends voor 2011

2017-05-26
180101
  • 2:35

Net voor de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org heb ik een aantal Amerikaanse e-trends voor 2011 op een rijtje gezet.  Ik kreeg ze mee op 's werelds grootste retail conventie, die van de National Retail Federation (NRF) in New York.

Hieronder vind u de trends op een rij:

1. Mobiel shoppen komt in 2011 (eindelijk!) van de grond.
Het aandeel smartphones wordt groter dan het aandeel 'gewone' mobiele telefoons en dat geeft mobile shopping een enorme boost. Het lijkt overigens wijs niet meer te spreken van smartphones maar van smartdevices. Iedere zichzelf respecterende hardware-fabrikant komt in 2011 met tablets. Naast de iPad worden in 2011 meer dan 60 nieuwe tablets verwacht.

Amerikaanse (web)winkels zullen in 2011 sales- en productinformatie meer dan ooit gaan aanbieden op mobiele apparaten. Ook wordt het steeds gemakkelijker prijzen te vergelijken op je mobiel, (web)winkels gaan speciaal op social media gerichte apps bouwen, waarmee directe feedback opgehaald kan worden. Er ontstaat een offline en online level playing field voor brick & click retailers, bijvoorbeeld op het gebied van prijsstelling.

2. Social media en mobiel worden volwaardige onderdelen van crossmediastrategie.
Social, mobile en search zijn de drivers van de online-industrie, met Facebook, Apple en Google als hun belangrijkste representanten in een wereld die steeds meer globaal en virtueel wordt.

34,3 procent van Amerikaanse retailers voegt mobiel toe aan de crossmediastrategie. Sommigen spreken al van f-commerce, verwijzend naar Facebook. De waarde van een social media klant blijkt twee keer zo hoog waard te zijn dan van een niet social media klant, aldus recent onderzoek van H&M.

Interessant is de vraag hoe Amerikaanse (web)winkels social media in 2011 willen inzetten. Onderzoek van consultancy bureau Cognizant en onderzoeksbureau RIS News onder consumenten (mei 2010) en retailers (december 2010) leert dat:
- 76,7 procent wil via social media bezoekers trekken naar de (web)winkel
- 66,7 procent ziet in social media een ideaal platform voor marketing en promotionele acties
- 50 procent wil social media gebruiken voor speciale aanbiedingen of om coupons uit te reiken
- 40 procent wil proberen via social media sites nieuw personeel te werven
- 36,7 procent gaat producten lanceren via social media
- 30 procent hoopt via social media sites 'beïnvloeders' te identificeren en ermee in contact te komen
- 26,7 procent wil via social media sites customer service aanbieden
- 23,3 procent wil via social media aan social selling gaan doen

3. Online couponing wordt volwassen
Klanten willen altijd en overal worden bediend en online couponing maakt gewoonweg onderdeel uit van een volwaardige multichannel-strategie bij Amerikaanse (web)winkels. Het aardige van online coupons in de Verenigde Staten is dat zij door alle lagen van de bevolking worden geïncasseerd. Online couponing is dus geen hebbeding van de lagere inkomstklassen. Meer dan 30 procent van de online coupons wordt dan ook ingewisseld voor producten, kortingen of bonus c.q. loyaltypunten. 82 procent van de mensen met hogere inkomens ( 200.000 dollar of meer) levert online geactiveerde coupons ook daadwerkelijk in. Datzelfde geldt voor 47 procent van de 65+’ers.

Conclusie? Op veel (web)winkels zal een bekende uitspraak van Jedi Master Yodi uit Star Wars van toepassing zijn: 'You must UNLEARN what you have learned'. Maar dan gaat er ook een nieuwe (web)wereld voor je open.