Twinkle | Digital Commerce

One step checkout: een stap te weinig

2017-11-11
180101
  • 1:53

Bij online shoppen staat het gemak voorop: winkelen vanuit je luie stoel. Veel webwinkeliers merken dat klanten afhaken door een bestelproces dat uit te veel stappen bestaat. Let echter op de wettelijke vereisten bij het vereenvoudigen van dit proces.

Hoe meer stappen een klant moet doorlopen, hoe meer tijd hij heeft om na te denken over zijn potentiële aankoop. Daarnaast zorgen meer stappen ook voor een grotere kans op fouten in het bestelproces. Hierdoor kan de klant gemakkelijk afhaken voordat hij de voor de webwinkelier belangrijkste knop ‘Bestelling plaatsen’ heeft bereikt.

De laatste tijd merk (en zie) ik dat steeds meer webwinkels het bestelproces vereenvoudigen of zelfs zo minimaliseren dat het gehele bestelproces zich op één pagina bevindt. De klant hoeft zijn gegevens alleen maar in te vullen, op de knop te klikken en de bestelling een feit.

Roet in het eten
De wetgever gooit echter roet in het eten bij dit soort bestelprocessen. In het Burgerlijk Wetboek is namelijk bepaald dat de webwinkelier de klant passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter beschikking moet stellen waarmee de klant vóór aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken en waarmee hij deze kan herstellen.

In normale mensentaal betekent dit dat de webwinkelier de klant dus voordat hij op de knop ‘bestelling plaatsen’ klikt de gelegenheid moet geven om zijn bestelling en de door hem ingevoerde gegevens te controleren op klik- en typefouten. Een totaaloverzicht van de bestelling waarin de consument gegevens kan aanpassen of een pop-up waarin de consument wordt gemaand zijn gegevens te checken voordat de bestelling is geplaatst zijn dus onvermijdelijk.

Vernietigen
Het gevolg van het niet-naleven van deze wettelijke verplichting is dat de klant de overeenkomst mag vernietigen. Dit uiteraard om te zorgen dat de klant niet gebonden is aan een overeenkomst die hij eigenlijk niet wilde. Niemand zit te wachten op tien dvd’s terwijl je er eigenlijk maar één wilde hebben. Ook klanten die wél een overeenkomst hebben gesloten die in overeenstemming was met hun wil, mogen de overeenkomst vernietigen als uw bestelprocedure niet juist is ingericht.

Dit is uiteraard ongewenst. Richt daarom uw bestelproces dan ook zo in dat aan de bovengenoemde wettelijke verplichting wordt voldaan.

Sara Biersteker is juridisch adviseur bij ICTRecht.