Twinkle | Digital Commerce

Hoog tijd voor een nieuwe multinational

2017-05-26
180101
  • 2:50

Jan Peter mag dan weg zijn, zijn opmerking over de VOC-mentaliteit zal Nederland nog lang heugen. En terecht. Want los van het feit dat toentertijd niet alles even politiek correct verliep, is er natuurlijk niets mis met de gezonde handelsgeest van die tijd.

Door: Menno Beker en Roel Elsman

Het heeft ons land en zijn bewoners grote rijkdom en welvaart gebracht, in het verleden dankzij de handelsvloot en nu dankzij een aantal grote multinationals.

In dat licht is het misschien eens leuk om te brainstormen over mogelijke samenwerkingsverbanden (lees: fusies) tussen bedrijven die als twee-eenheid de internationale concurrentie wel eens een behoorlijke hak kunnen zetten. In les 1 bekijken we daarom de mogelijkheden va verregaande samenwerking (lees: fusie) tussen Wehkamp.nl en Bol.com.

Parellellen
Hoe vaker ik het erover heb, hoe interessanter het lijkt te worden, en vooral hoe logisch samenwerking (lees fusie) tussen deze bedrijven eigenlijk is. Want de business van beide Nederlandse grootmachten op het gebied van e-commerce ontloopt elkaar niets en vertoont, behalve het assortiment, verrassend veel parallellen.

Zo bedienen beide bedrijven de klant alleen achter de pc. Beide bedrijven doen dat met een voortvarendheid waar je u tegen zegt. Beide partijen worden door consumenten blind vertrouwd. En beide partijen halen inmiddels een omzet van dik in de honderden miljoenen, gezamenlijk zelfs bijna 700 miljoen. Feitelijk is het enige verschil het assortiment. Enigszins gechargeerd gezegd verkoopt Bol.com kantoorartikelen en Wehkamp.nl de rest. Dat maakt dus dat ze samen alles verkopen en dat ze samen een prachtig bedrijf kunnen vormen waar Nederland trots op kan zijn en de internationale concurrentie beducht.

Natuurlijk valt de 700 miljoen euro omzet van Wehkamp en Bol.com in het niet bij giganten als Amazon (24,5 miljard dollar in 2009) en Otto (10 miljard euro, waarvan 3,6 miljard online), maar met een jaarlijkse groei van de Nederlandse online-consumentenbestedingen van 11 procent tot 2014 (omzet 2010 ruim 8 miljard euro) kan dit verschil natuurlijk alras kleiner worden. En dan hebben we het alleen nog maar over de Nederlandse groeicijfers. De echte groei moet WehkampBol.com in het buitenland vinden.

Verhuizen naar Facebook
Een verhuizing van het hoofdkantoor is daarom logisch, maar dan wel een virtuele verhuizing. Want voor de serieuze kansen moet WehkampBol.com niet in China, India, de VS of Brazilië te zijn, maar in Facebook. Facebook, met ruim een half miljard inwoners het derde land ter wereld, biedt onze nieuwste multinational verschrikkelijk veel mogelijkheden. Mogelijkheden die nu al ontdekt zijn en waarvan het niet meer dan een kwestie van tijd is voordat ze massaal gebruikt gaan worden.

Hetzelfde verhaal gaat op voor YouTube. Ook dit videokanaal kent bizarre bezoekersaantallen. Het best bekeken filmpje (Justin Bieber, wie?) heeft meer dan 350 miljoen hits en de teller blijft lopen. Tel uit je winst als je als WehkampBol.com aan één procent van deze 350 miljoen gillende tieners een t-shirt van hun idool kunt verkopen, of een mp3file, of een geurtje.

Waar de exacte kansen precies liggen en hoe deze eruit gaan zin mag nu dan nog niet helemaal duidelijk zijn, maar dat die kansen zich gaan voordoen staat vast. Net zoals vaststaat dat als WehkampBol.com de kansen niet grijpt, een andere partij dat wel gaat doen. En hoe langer de nieuwe multinational wacht, hoe kleiner de kansen op de wereldmarkt. En hoe meer geld ook wij Nederlanders zullen gaan uitgeven op webwinkels die niet in de virtuele Kalverstraat liggen. En bezien vanuit een gezonde dosis protectionisme en patriottisme is dat scenario eeuwig zonde.

Menno Beker is mede-directeur van Eye-wear Europe. Hij kreeg medewereking van Roel Elsman.