Twinkle | Digital Commerce

De veilige laatste meters van T-Mobile

2017-05-26
129129
  • 3:31

'Er schijnt op 4 augustus een pakje voor mij aangeboden te zijn hier in huis. Heeft iemand dat voor mij in ontvangst genomen?' Een lief briefje van onze buurvrouw op onze voordeur. Er is weer eens een pakje kwijt. T-Mobile en AMP Logistics geven een goed voorbeeld van hoe het ook kan.

Diefstal en fraude
Steeds meer bedrijven en consumenten kopen diensten en producten online. Veel producten zoals boeken of games, kunnen gemakkelijk worden afgeleverd. Nederlandse webwinkels lijden jaarlijks 20 miljoen euro schade door diefstal in de laatste meters van de logistiek. Bovendien jokken consumenten soms door te beweren dat ze nooit iets hebben ontvangen.

Het uitleveren van een online gekochte mobiele telefoon met abonnement brengt specifieke, vaak ook juridische eisen met zich mee. Komt mijn pakje bij de juiste klant terecht? Dit vraagt om extra-beveiligde laatste meters. 

T-Mobile
Telecomaanbieder T-Mobile heeft dat slim opgelost. Vroeger konden klanten via internet een mobiel telefoonabonnement bestellen, maar dan moesten ze het contract thuis printen en opsturen naar de aanbieder. Dagen later pas ontving de klant dan de telefoon. Door de levering van de mobiele telefoon en de contractafhandeling gelijktijdig bij de klant thuis te laten plaatsvinden, werd de doorlooptijd van een bestelling verkort.

Voor de afhandeling van online verkooptransacties van aanbieders van producten waarbij controle op persoonsgevoelige informatie noodzakelijk is, heeft AMP Logistics, de logistiek dienstverlener van T-Mobile, een ‘smartcase’ ontwikkeld. Dit is een koffer met hoogwaardige technologie waarmee de chauffeur die een mobiele telefoon met abonnement aan de deur aflevert bij een klant, controles van persoonsgevoelige informatie kan uitvoeren en contracten kan maken en digitaal laten ondertekenen, allemaal via het mobiele netwerk van T-Mobile.

Minder fraude
De fraudegevoeligheid bij online-verkooptransacties van mobiele telefoonabonnementen maakt strikte beveiligingsprotocollen bittere noodzaak. De geruchten gaan dat het fraudepercentage tussen 1 en 2 procent ligt. Om de fraude te beheersen kun je een klant vragen toch naar de winkel te komen, controles uit te voeren en contracten te tekenen. Niet echt klantvriendelijk en bovendien een kostbare oplossing. 

Leveren op afspraak
Na iedere online-bestelling ontvangt de klant bij T-Mobile direct een e-mail en sms bericht met verwijzing naar de online-afspraakplanner. Hier kan de klant zelf een afspraak en een leveradres inplannen. Ze leveren op het moment dat het de klant het beste uitkomt.

Snelheid in de orderopvolging zorgt ervoor dat de klant uiteindelijk ook de bestelknop echt indrukt. Dat scheelt enorm, omdat webwinkels bij online-bestellingen toch ziet dat klanten soms annuleren. Door de snelheid van handelen wordt dat grotendeels voorkomen. Na het maken van een leveringsafspraak krijgt de klant een bevestigingse-mail met het conceptcontract. Op hetzelfde moment wordt in het magazijn de order klaargemaakt en het sim-kaartnummer en het telefoonnummer op klantnummer geregistreerd.

Automatisch plant AMP Logistics de route en de klant krijgt een extra sms bericht met de exacte levertijd. Als de chauffeur de volgende dag op de afgesproken tijd bij de klant voor de deur staat kan de order worden afgerond.

Biometrische handtekening
Aan de deur controleert AMP de persoonsgegevens en handelt het bedrijf het contract af met behulp van de ‘smartcase’ controles. Zo wordt persoonsgebonden informatie nauwkeurig gecontroleerd, om iedere kans op fraude te voorkomen. Als alles in orde is bevonden, dan wordt het contract digitaal. Ook het ondertekenen van het contract vindt digitaal plaats met behulp van de ‘smartcase’.

Met een digitale pen tekent de klant het contract. De unieke eigenschappen van een handtekening, zoals snelheid van tekenen, de druk die wordt gezet en de hellingshoek waaronder wordt getekend worden op deze manier opgeslagen. Klanten tekenen hun contract dus met een biometrische handtekening op een door hem gekozen locatie.

Scannen ID
Het identiteitsbewijs van de klant wordt met de in de smartcase geïntegreerde scanner gedigitaliseerd en ter controle doorgestuurd naar de back office van AMP. Na de tweede controle van het contract en goedkeuring ervan ontvangt de klant voor zijn eigen administratie een digitaal exemplaar in zijn mail. T-Mobile ontvangt het volledige dossier met daarin het getekende contract en de scan van het identiteitsbewijs, waarmee de bestelling is afgerond.  

De reden dat dit alles ter plekke en direct uitgevoerd, gecontroleerd en verstuurd kan worden, is omdat de smartcase via het mobiel internet in contact staat met de van AMP en T-Mobile. De integratie wordt gerealiseerd met behulp van webservices die realtime verbindingen maken tussen alle partijen en systemen en informatie zonder vertraging uitwisselen.

Extra beveiligde laatste meters? Het kan door een slimme koppeling van een logistieke dienstverlener, levering op afspraak, uitgekiende systeemintegratie en gebruik van mobiele communicatie.