Twinkle | Digital Commerce

Parels voor de zwijnen

2017-05-26
180101

Vorige week had ik het genoegen om twee dames van een Nederlands (online-) warenhuis te verwelkomen in het magazijn van Fokkido in Zwolle. Ik had de dames uitgenodigd voor een cursus afvalemmer inpakken.

Van de dames had ik eerder begrepen dat veel van de prullenbakken die het warenhuis verstuurt, rijp zijn voor de prullenbak als ze bij de klant aankomen. Voor de goede orde: het gaat om afvalbakken van een bekend merk met een waarde van ongeveer 200 euro.

Wel of niet verpakken?
De dames hadden inmiddels de nodige ervaring met diverse verpakkingsvormen. De eerste, het in het geheel niet verpakken van de prullenbak, was daarvan de minst succesvolle vertelde de ene dame. Haar functie is logistiek manager e-commerce en daarmee is zij verantwoordelijk voor het onbeschadigd overkomen van de prullenbakken. Dat dit niet helemaal lukt is natuurlijk niet haar schuld, want ze heeft de luxe dat ze zelf geen pakketjes hoeft in te pakken. Docdata doet dit voor haar.

Garantie
Nadat ik had laten zien dat een op maat gemaakte, dubbelwandige doos met grote hoeveelheden gevouwen karton en een paar stroken piepschuim er voor zorgen dat een prullenbak wel heel aankomt bij een klant, bespraken we op het onderwerp retouren. Omdat wij uit ervaring weten dat de afvalbakken ondanks hun prijs nog wel eens terug moeten komen naar ons magazijn voor wat garantiewerkzaamheden, vroeg ik naar haar ervaringen hiermee. ‘Ik denk dat de meeste klanten met hun prullenbak naar onze winkels gaan.’ Toen ik haar vroeg wat er daar met de te repareren prullenbakken gebeurde, moest ze het antwoord schuldig blijven.

Kennis
Nu is dit stukje niet bedoeld om de betreffende dame een hak te zetten of zwart te maken. Ik werd namelijk nogal vrolijk van haar. Ik kon de dame niet alleen iets leren over verpakkingen maar haar ook uitleggen hoe een serviceprogramma eruit ziet voor een product met een garantieperiode van 5 jaar. Ik besefte mij opeens dat ik over kennis beschikte die de dame niet had en dat daarmee mijn kleine onderneming over meer specialistische kennis beschikte dan het grote warenhuis. Kennis die je niet opdoet achter een bureau in een luxe kantoor. Kennis die je wel opdoet door zelf een webshop te beginnen.

Specialisten
Nu beschikt elke zich respecterende webshop in Nederland met meer dan 100 miljoen euro omzet per jaar over pure specialisten op elk denkbaar gebied. De budgetten waarover zij beschikken om hun functie naar behoren uit te voeren zijn jaloersmakend, evenals hun salaris. Maar hoeveel van deze specialisten zouden ooit zelf een paar dagen lang pakketjes hebben ingepakt, gezocht hebben naar een geschikte leverancier, een advertentie op Marktplaats.nl hebben gezet, sollicitatiegesprekken hebben gevoerd met toekomstige collega’s en de bank gesmeekt hebben om een passend krediet? Kortom: hoeveel e-commerce medewerkers van Bol.com, Wehkamp.nl, Neckermann.com, de Bijenkorf en de andere grotere partijen in de markt zouden zelf ooit een webshop begonnen zijn en dit tot een succes gemaakt hebben? Zouden het er meer of minder dan 10 zijn?

Parels
Zijn daarmee de echte specialisten niet de generalisten die zelf alles een keer hebben meegemaakt? Zij die niet alleen de smaak van succes geproefd hebben maar ook de geur van angstzweet herkennen? Er lopen in Nederland nog genoeg van deze parels rond die een aantal stuntelende grote partijen met hun kennis per direct stappen voorwaarts zouden kunnen laten maken. Maar ja, wie wil er een specialist binnenhalen als alle kantoren er al vol mee zitten?