Twinkle | Digital Commerce

Geen marketingbudget?

2017-05-26
11083

Gisteren heb ik de luxe gehad de Thuiswinkel Update te mogen bezoeken. Een inspirerende dag boordevol inspiratie, motivatie en optimalisatie. Een van de presentaties die mij is bijgebleven is die van Joran Prinssen van iBood. Hij gaf aan dat zijn bedrijf nog niets uitgeeft aan marketing.

De presentatie ging over alle onderdelen van iBood, zowel het verleden, de huidige stand van zaken als de visie op de toekomst. Maar de belangrijkste zin die ik uit de presentatie haalde was dat de   organisatie nog helemaal niets doet aan marketing. Geen cent!

Waarop bij mij direct een belletje ging rinkelen. Wat staat hij hier te doen dan? Is dit geen marketing? Is dit geen waarde? Is een goede band met Thuiswinkel.org of alle aanwezige media geen marketing anno 2010?

Belangrijker dan Google?
Misschien dat er nog geen directe reclame is gekocht. Maar marketing en reclame zijn online steeds vaker termen waarover discussies ontstaan. Moet je nog wel meedoen met al dat adverteren? Zijn reviews of social media niet veel belangrijker dan Google tegenwoordig?

Over deze vraag is ongetwijfeld ook bij iBood wel eens nagedacht. Banners en de gebruikelijke Google Adwords zijn een lastige stap voor een organisatie die dagelijks wisselt van aanbod. Traditionele reclame past er ook helemaal niet bij en het verbaast me ergens niet dat ze hier dus (nog) niet zijn ingestapt.

Marktplaats.nl
Toch denk ik dat iBood zeker wel veel geld kwijt is aan marketing. Ik heb dezelfde zin ooit eens uit de mond van een andere e-commerce expert horen zeggen. Dat was een van de oprichters van Marktplaats.nl, die bij een spreekbeurt met zijn nieuwe collega van eBay vertelde dat ze eigenlijk nog nooit iets hadden gedaan aan marketing. Was ook nog niet in ze opgekomen. Ze groeiden door mond-tot-mond reclame zo snel dat extra traffic of klanten nog nooit de hoogste prioriteit was geweest. Die traffic steeg elk jaar nog zo snel dat hier totaal nog geen problemen waren.

35 procent groei per jaar
We hebben het dan over het jaar 2004, toen de Nederlandse e-commerce nog 35 procent per jaar groeide en mensen massaal voor het eerst een internetaankoop deden. Marktplaats stond sterk in de top 5 van meest bezochte websites van Nederland en was een van de weinigen waar ook echt geld in omging.

Promoten
In die jaren waarin de groei eigenlijk vanzelf gaat, harder gaat dan je zelf beseft of aankunt, kun je het je permitteren dat je marketing op een lager pitje zet. Die jaren hebben we zeker niet meer en Joran gaf eerlijk aan dat iBood een lastig jaar had gehad, maar dat nu in ieder geval de back-end op orde was en dat ze graag sneller willen groeien. Dan zul je jezelf moeten promoten, en dat doen ze ook. In mijn ogen was de helft van de presentatie van Joran, een uitleg van zijn marketingbudget.

Achtergebleven voorraad?
Zo werken ze bij iBood regelmatig zonder winstoogmerk samen met retailorganisaties om de achtergebleven voorraad direct weg te kunnen werken. Naast de retail wil iBood goede contacten opbouwen met de A-merken waar het vaker voor wil werken en ze hebben langere tijd ervaring opgedaan met affiliates. Daarnaast zie ik een duidelijke link naar Twitter en Facebook op de website. Iemand houdt die accounts bij. Zijn dat geen marketingkosten dan?

De vraag luidt dus: wat zie je als je marketingkosten? Wat zijn de dagelijkse werkzaamheden van de marketeers van morgen en hoe kom jij aan extra klanten en traffic?