Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org meets Shop.org

2017-11-08
461480
  • 1:37

Volgende week ga ik op bezoek bij Shop.org in Washington DC. Doel is onder meer om te werken aan de volgende Global E-commerce Summit, die we komend voorjaar willen organiseren. Ook staan mondiale webwinkeltrends op de agenda.

Marktonderzoeksbureau Nielsen kwam in juni met het rapport ‘Global Trends in Online Shopping’ (downloaden kan hier), waarin het online-winkelgedrag van consumenten zowel wereldwijd als per land en continent onder de loep is genomen. 27.000 internetgebruikers uit 55 verschillende landen werden hiervoor ondervraagd.

In het 10-pagina’s tellend rapport worden productvoorkeuren, vormen van webshops (pure player versus click en brick) en de impact van social media behandeld naar regio (Noord-Amerika, Europa, Asia Pacific, Latijns Amerika en Midden-Oosten) en naar de verschillende landen.

Boeken meest populair
Het onderzoek laat zien dat 44 procent van alle respondenten de komende zes maanden van plan is om online een boek aan te schaffen. Boeken zijn daarmee het meest populaire online-product, gevolgd door kleding (36 procent). Op de derde plaats staan vliegtickets (32 procent) en de vierde plek wordt bezet door elektronisch apparatuur (27 procent).

Opvallend
Opvallend is dat 33 procent van alle 27.000 wereldwijde respondenten voornamelijk shopt bij pure players. 20 procent van de consumenten shopt bij webshops met een fysieke winkel of bij webshops waarbij het mogelijk is om producten uit verschillende online-shops te selecteren. Slechts 16 procent geeft aan nog nooit online te hebben gewinkeld.

Europa
In Europa ligt de intentie om de aankomende 6 maanden online te winkelen, zoals te verwachten, hoog: 79 procent van de Europese ondervraagden geeft aan binnen deze periode een product of dienst online te willen aanschaffen. Noorwegen en Groot-Britannie zijn de lijstaanvoerders, waar bijna 90 procent van de bevolking een online-aankoop in de planning heeft. In Estland, Letland en Kroatië is online-winkelen minder populair. Daar geeft ruim 41 procent aan niet van plan te zijn een online-aankoop te zullen doen. In Nederland is de bereidheid tot webwinkelen bijna 75 procent.