Twinkle | Digital Commerce

Don't make me think

2017-05-26
180101
  • 1:55

Voor iedere webwinkelier die meer omzet uit zijn website wil halen, is het boek ‘Don’t make me think’ van Steve Krug een must read. De titel van het boek zegt het al. Laat een bezoeker niet nadenken. Hij moet als het ware in een limousine naar de bedankpagina worden gereden.

Het is al een oudje (uit 2000) en er zijn al meer dan honderdduizend exemplaren van verkocht. Het boek is vlot geschreven, leest heerlijk weg en de vele voorbeelden spreken meteen tot de verbeelding. Als je het boek hebt uitgelezen, blijf je maar nadenken en spookt die ene vraag door je hoofd: hoe kan ik het mijn bezoekers makkelijker maken om… mijn product te bestellen? … zich in te schrijven voor de nieuwsbrief? Of die andere doelen te behalen die je met je website voor ogen hebt?

Na tien jaar wachten is het dan weer zover. Steve Krug heeft, na zijn bestseller, een nieuw boek geschreven: ‘Rocket surgery made easy’. Weer zo’n heerlijk boek en wat kan Steve Krug je in een paar zinnen terugbrengen naar de kern: het gaat om de bezoekers. Dus praat met je bezoekers, laat bezoekers je website testen. Het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Wacht niet tot je website af is, maar betrek bezoekers tijdens het ontwerpproces bij de ontwikkeling van de nieuwe site.

Usability is op zoek gaan naar knelpunten. En wie kunnen je dat nou beter vertellen dan de bezoekers van je eigen website? Nodig eens vijf mensen uit en laat hen je website testen. Laat ze een product bestellen en observeer; luister wat ze ervaren. Het werkt. En het kan altijd beter. Elke keer weer leer je als je kijkt hoe andere mensen jouw website gebruiken. Het advies van Steve Krug is om vaak en structureel een test uit te voeren. Dus niet een keer per jaar, maar zorg ervoor dat het testen van je site een tweede natuur wordt.

Het testen kun jezelf. Hier heb je geen duur bureau voor nodig. Download een gratis screen recording-programma of, als je het meteen goed wil doen, neem voor een paar honderd dollar een abonnement op Camtasia.com en je kunt aan de slag.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 7-2010.