Donderdag 15 juli 2010

4604 keer gelezenNu reageren

Affiliatemarketing moet nog transparanter

Gastblogger

Affiliatemarketing moet nog transparanter

Vergeleken met offline- en andere online-marketingkanalen is affiliatemarketing behoorlijk transparant. Maar het kan altijd beter. Er zijn veel voorbeelden van dubieuze activiteiten in de affiliatemarketingsector. Dat klinkt hard, maar ik vertrouw in mijn sector niet iedereen op zijn mooie blauwe ogen. De huidige ‘langzame’ economische tijd eist van affiliatemarketeers meer transparantie.

Door: gastblogger Richard Sweep

Affiliatemarketing is een relatief nieuwe bedrijfstak die werkt met geavanceerde digitale tools. Voor klanten is het vaak niet helder wat er precies op de achtergrond gebeurt. Optimale transparantie is daarom ht middel om het vertrouwen in deze bedrijfstak te garanderen. Het is niet alleen cruciaal voor het voortbestaan van de sector, een affiliatemarketeer kan er zich ook mee onderscheiden op de concurrenten.

Er zijn helaas nog te veel beroepsgenoten die geen rekening houden met de belangen van hun eigen klanten. Ik denk dan aan het misbruik van de pay-per-click-restricties. Adverteerders beperken de biedingen van affiliates op merknamen bij zoekmachines, bijvoorbeeld Nike, Casio of iPhone. Toch zijn er affiliates die zo’n afspraak schenden, het liefst n kantooruren als de kans op ontdekking kleiner is. Nog een veelgebruikte oneerlijke methode is het ‘cookie-dropping’. Een affiliate maakt een valse kortingscode aan en als klanten daarop klikken, versturen ze een cookie die geld oplevert. Wat deze concullega’s niet beseffen, is dat zo’n vertrouwensbreuk terugslaat op de gehele sector.

Affiliatemarketing is een samenwerking tussen adverteerder, uitgever (netwerk) en affiliate. In die driehoeksverhouding moet elke speler transparant werken. Er zijn adverteerders die trackingcodes annuleren, zodat ze de affiliates geen vergoeding hoeven te betalen. Dit terwijl ze wel profiteren van meer verkoop en traffic die affiliates genereren. Adverteerders moeten daarom vooraf de criteria van hun affiliatecampagne bekendmaken. Het moet meteen duidelijk worden of er uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld bepaalde merknamen, en of bepaalde affiliates zijn uitgesloten van deelname, en waarom. Als er in de driehoek slecht wordt gecommuniceerd, kunnen adverteerders niet reageren op vragen en opmerkingen van klanten. Transparantie betekent voor een adverteerder meer omzet en concurrentievoordeel.

Affiliatenetwerken meten, volgen en analyseren onafgebroken klanten en hun bewegingen op internet. En affiliates moeten ervoor kiezen om alleen nog samen te werken met adverteerders die eerlijk zaken willen doen. Adverteerders op hun beurt zullen alleen samenwerken met affiliates die open zijn over hun werkwijze en aansluiten bij de strategie en marketingplannen van hun broodheer. Daarnaast moet de affiliate zijn klant ondersteunen bij het behalen van resultaten en daar een redelijke vergoeding voor vragen. Belangrijk is ook dat mediabureaus en netwerken ervoor zorgen dat adverteerders de grondbeginselen van affiliatemarketing begrijpen. Het ‘opleiden’ van adverteerders is een doorlopend proces en biedt een toegevoegde waarde. Affiliatemarketing is een veelbelovende bedrijfstak. Transparantie is het enige fundament dat stevig genoeg is om onze sector op te schragen.

Richard Sweep is Managing Director ad pepper media BeNeLux en Webgains Nederland


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Affiliatemarketing (Marketing)



Geef nu als eerste een reactie op:
Affiliatemarketing moet nog transparanter










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.