Wie meningen zaait zal commentaar oogsten. Mijn blog-posting over iDeal voor pakjes bracht een storm van reacties. Uiteenlopend van bijval, complimenten en geweldige suggesties tot compleet-voor-gek-verklaringen op dreigende toon. De hoogste tijd om er nog eens op terug te komen.
In 2010 maakt het online-kanaal voor 26,8 procent deel uit van de totale retailomzet. In 2015 zal dit bijna 40 procent zijn. Marktplaats.nl, de consument-naar-consument website, is zelfs de grootste webwinkel van Nederland. Pakjesbezorgers brachten in 2009 ruim 10 procent meer pakjes aan onze huisdeur. Mooie, veelbelovende cijfers. Toch klagen consumenten regelmatig over de laatste meters van de logistieke keten. Was eerst ‘veilig betalen’ de hobbel voor de groei van webwinkels… is ‘veilig afleveren’ de volgende hobbel?
Laat de klant kiezen!
Ik wil mogen kiezen hoe ik mijn pakje krijg! Omdat ik niet de enige ben die dat wil, hebben slimme jongens en meisjes van Paazl en Saywhen een oplossing bedacht. Hun software laat klanten kiezen hoe, waar en wanneer de aankoop moet worden bezorgd. Ook Amazon biedt die service. En zo hoort het.
Dit betekent wel dat, om voldoende volume te halen, de webwinkels vroeg in de keten hun logistiek moeten bundelen met anderen. Liefst bij een grote, professionele logistiek dienstverlener. Je moet dus eerst even slim nadenken over e-fulfillment.
En als ik heb gekozen, de bevestig-knop heb ingedrukt, dan wil ik natuurlijk dat het pakje op tijd komt…
TNT stuurt het pakje straks achter je aan
Een dagje spijbelen voor een pakje hoeft straks niet meer. TNT wil in 2010 een proef starten met bezorgprognoses. Consumenten kunnen op de ochtend van levering online via ‘Track & Trace’ zien wanneer ze de postbode kunnen verwachten of ze melden het per sms of e-mail. TNT streeft ernaar dat de bandbreedte van de prognoses uiterlijk in 2012 is bijgesteld naar één uur. DPD heeft dat in Engeland inmiddels gerealiseerd.
TNT wil de klant steeds meer invloed geven op de bezorging, bijvoorbeeld door aan te geven dat een ander moment beter uitkomt of door een alternatief adres op te geven; op het werk of een van de 2.600 afhaalpunten van TNT. Goed nieuws voor de consument en goed nieuws voor de webwinkels.
De technologie is er klaar voor dat een pakje de consument ook echt kan gaan volgen. Digidentity en Innopay bieden mij de mogelijkheid al mijn persoonlijke informatie op te slaan in een beveiligde omgeving waar alleen ik toegang toe heb. Mijn e-mailadres of mobiele telefoonnummer is de sleutel tot die gegevens; een unieke, persoonlijke ‘huissleutel’. Daarin kan ik aangeven waar ik nu, op dit moment, ben. Location based services doen de rest….
Powered by TNT
Innovatie in de laatste meters van de logistieke keten is hard nodig. De techniek is er klaar voor. Je moet als webwinkel dan wel samenwerken met echt innovatieve logistieke dienstverleners. Een dienstverlener met hart voor de consument.
Als TNT slim is dan zetten ze nu in op consumentenmarketing. Dan wordt TNT straks mijn ‘prefered butler’ aan onze huisdeur. ‘Powered by TNT’ moet staan voor veilig leveren, het fundament voor succesvolle groei in online-retail.
p.s. DHL, UPS, Selektvracht of GLS mogen het idee natuurlijk ook overnemen…
Interessant artikel, maar is TPG inmiddels niet beter bekend als TNT?
@Wendy, klopt natuurlijk. Geloof dat Walther het zelf inmiddels heeft aangepast in de tekst.
Interessant en prettig geschreven artikel. Dat zijn inderdaad allemaal uiterst positieve ontwikkelingen voor de consument en de webshops. Die kunnen met dergelijke consumentgerichte services hun omzetten zondermeer vergroten. TNT dreigt wel een concurrent te worden voor hun eigen klanten met hun sjopze.nl initiatief? De volgende stap is dan de verlaging van de verzendkosten? Ik ben erg benieuwd welke acties op dat aspect ondernomen worden.
Hoi Walther,
als ik je artikel zo lees lijkt het wel of je voor TNT werkt ;-)
Wij versturen veel via TNT maar ik moet zeggen ik zou al blij zijn als de pakketjes gewoon geleverd gaan worden op de verwachte dag, laat staan dat ze het binnen een uur kunnen gaan vertellen.
Vooral Pakketjes die de grens over gaan (tja internet kent geen fysieke grenzen) komen te laat aan of gewoon niet meer boven water. Lijkt mij toch handig dat ze daar eerst eens naar kijken.
Daarbij komt nog eens dat het voormelden van je pakketjes bij TNT op techniek uit 1990 is gebaseerd. Daar waar UPS al jaren een mooie API heeft mag je bij TNT via windows based software voormelden (Parcelware) of gewoon via ftp een bestandje uploaden (Zelfbouw).
M.a.w. mijn 'prefered butler' zijn ze nog lang niet.
Maar goed, wat niet is kan nog komen.
@Blanco: helemaal met je eens. TNT moet nog wel alle zeilen bijzetten. Zelf was ik een maand lang een pakje kwijt in Italie. DPD neemt het daar over... en de pakjes verdwijnen in een Bermuda driekhoek.
Al eerder had ik kritiek op de track and trace!
http://twinklemagazine.nl/weblog/2008/09/TNT_Post_How_to_lie_with_track_and_trace/index.xml
Er zitten dus nog wat rafeltjes aan de smoking van TNT. Maar, ook bij UPS, GLS en de anderen mankeert er nog teveel.