Op de voorpagina van Het Financieele Dagblad vandaag weer aandacht voor gestolen creditcards en de wijze waarop met het grootste gemak online betalingen worden uitgevoerd. Op zich natuurlijk niets nieuws onder de zon, want het gebeurt al jaren.
Thuiswinkel.org schat de schade van online creditcardfraude in Nederland jaarlijks op tientallen miljoenen euro’s, maar in toenemende mate draaien niet de webwinkels op voor de schade. Door het nieuwe 3-D Secure beveiligingsprotocol zijn het de banken en kaartverstrekkers die de rekening betalen.
De invoering van 3-D Secure verloopt daarmee naar wens. Het beveiligingsprotocol werd ontwikkeld door Visa en Mastercard. Bij een online-betaling wordt de klant omgeleid en gevraagd een zelf aan te maken wachtwoord in te vullen. Het heeft tot dit voorjaar geduurd om alle banken in Nederland zo ver te krijgen om 3-D Secure uit te rollen, maar nu is het gelukkig zover. Webwinkels die het protocol overnemen zijn dus gevrijwaard van schade van gestolen creditcards. Maar nog niet alle webwinkels hebben 3-D Secure ingevoerd, bang als ze soms zijn dat deze extra stap ze klanten en dus geld gaat kosten. Daarnaast speelt dat veel internationaal zaken doen nog vanuit een onbeveiligde betaalomgeving plaats vindt. Uiteraard is dit verwarrend voor de consument, die soms wel en soms niet gevraagd wordt om extra gegevens in te voeren.
Blijft natuurlijk nog de klaagzang van alle webwinkels over de onmogelijkheid centraal aangifte te kunnen doen van internet fraude in het algemeen en creditcardfraude in het bijzonder. We blijven uiteraard als belangenvereniging in Den Haag pleiten voor centrale aangifte en streven naar meer prioriteit voor cybercrime. Wellicht dat een nieuwe regering voor een frisse wind kan zorgen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Creditcardfraude blijft aandacht trekken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.