Twinkle | Digital Commerce

Wat kost één e-mail?

2017-05-26
371320
  • 2:38

Dagelijks beantwoord ik de meest uiteenlopende vragen over e-mail.Toch hoorde ik deze vraag recent voor het eerst: 'Wat kost nou eigenlijk één e-mail?' Grappig dat de vraag zo gesteld wordt en dat hij eigenlijk nog 'lastig te beantwoorden is ook.

Aan de kostprijs van een e-mail zijn verschillende aspecten verbonden. Vaak valt in dit verband de term CPM (cost per mille - de kosten per duizend verzonden e-mails). Wanneer je de CPM vergelijkt met de kosten van postverzending, dan is een e-mail ontzettend goedkoop. Eén poststuk kost rond de 30 tot 40 cent (of gewoon 44 cent voor de postzegel, afhankelijk van je volume en afspraken met de verzender), terwijl een organisatie die flink doormailt uitkomt op een CPM van enkele euro’s. Uiteraard geldt ook hier: hoe groter het volume, hoe lager de CPM. 1 e-mail kost dan dus slechts 0,003 euro. Een schijntje. Makkelijk antwoord.

Tijd en daarmee geld
Maar bij de kostprijs van een e-mail komt meer kijken dan alleen de CPM. Je zult moeten investeren in software en medewerkers moeten vrijmaken voor de uitvoering van het mailproces. Het testen van een mailing, het maken van het design, het verzorgen van de opmaak en verzending en het evalueren van het succes van een mailing. het kost allemaal tijd en daarmee geld. Daarnaast hangt veel af van het belang dat een organisatie hecht aan een individuele e-mail. Wie de zekerheid wil dat elke e-mail aankomt, zal daarvoor moeten betalen. Een goed voorbeeld is de facturatiemail. Die wil je laten aankomen, en dus investeer je in zekerheden en krijg je hogere kosten, maar nog steeds kost een e-mail natuurlijk veel minder. Alle kosten op een rijtje zetten maakt het wel interessant te zien wat er kan met een e-mail en dat de kosten nog steeds niet hoog zijn. Iedereen weet dat natuurlijk al, maar waarom sturen we dan toch nog zo veel post?

Omdat het kan
Recht hier tegenover staat: we sturen veel te veel e-mail, omdat het zo goedkoop is. Recent nog gezien bij een bedrijf: de postselectie was heel klein (want gefocust en dus duur), maar e-mails werden met tienduizenden tegelijk verstuurd. Omdat het kan. En ach, wie weet zit er in de rest van de groep (die niet in de postselectie zat) wel iemand die toch converteert.

Zo'n redenatie snap ik niet. Je vindt het dus prima om die andere personen lastig te vallen met een boodschap, waarvan je al weet dat die eigenlijk niet voor hen is?

Besparingspotentieel
Al met al is er veel dat bijdraagt aan de kosten van een e-mail. Toch loont de overstap van post naar e-mail vrijwel altijd, want het besparingspotentieel van e-mail is enorm. De vraag wat een e-mail kost is dan ook een aardige, maar niet de meest relevante. Bij e-mail draait het boven alles om conversie - je wilt resultaat halen. En ondanks de gegarandeerde lage kosten is e- daardoor niet altijd de beste keuze. Mijn stelregel luidt: als het niet effectief is, dan heb je ook niets aan goedkoop. Er is dan ook maar één vraag waarop je het antwoord echt wilt weten: 'Wat levert een e-mail mij nou eigenlijk op? ' En daar weet bijna niemand het antwoord op. Ga daar dus eens naar op zoek binnen je eigen organisatie.