Twinkle | Digital Commerce

Pagare in anticipo

2017-10-05
180101

Vorige week bezocht ik het Online Betaal Congres. Dat zouden er meer moeten doen! De lunch is namelijk uitstekend, in de wandelgangen sluit je de deal van je leven en verder hoor je nog ‘s wat. De laatste berichten van het Europese betaalfront bijvoorbeeld.

White label
Zo vertelde PayPal hoe het z’n software gaat ‘delen’. Ik verwacht er veel van. Het betekent namelijk dat iedereen PayPalletje kan gaan spelen, maar dan wel met een eigen logo erop. Eigenlijk zegt PayPal: hier is m’n settlement systeem (de backoffice waarmee we betalingen faciliteren) en plak er aan de voorkant maar tegenaan wat je zelf bedenkt. Voor mijn part maak je een iDeal-kloon voor mobieltjes. Of verzin je een betaalmethode voor e-readers.

Shopwidgets
Er zullen totaal nieuwe businessmodellen ontstaan. Bijvoorbeeld: Twitpay, online betalen voor twitteraars. Zelf zit ik dan meteen te fantaseren over shopwidgets: een mini-winkeltje dat je inclusief betaaloptie via Facebook verspreidt. Als een viral. Dus in plaats van klanten naar je shop te trekken ga je producten-met-betaalknopje over het internet uitstrooien. U komt niet naar ons, wij komen naar u toe. Zoiets. Mogelijk gevolg: exit oude winkelmodellen, exit Google?

Europese betaalmarkt
Dat PayPal nu met deze move komt is goed getimed. Want SEPA staat voor de deur. De harmonisatie van Europese betaalmethoden, ook online. Grieken en Italianen moeten bij elkaar kunnen kopen op basis van interfaces die in elke taal intuïtief begrepen worden. Die overal herkend worden als veilig. Wat wordt dan die Europese standaard? Is dat iets wat uitonderhandeld of ‘gegund’ wordt, zoals iDeal hoopt? (‘Im Westen nichts neues’). Of gaat de markt het dicteren en wordt het dus een de facto standaard? In dat geval heeft Giropay betere papieren.

Maestro en PayPal: meeste kans
Toch zou ik maar vast aandelen Maestro kopen, want dat logo staat al op zowat elke bankpas in Europa. Maestro gaat dus mainstream worden. Maar daarnaast blijft er ruimte bestaan voor alternatieve methoden. Net zoals je nu op nationaal niveau naast iDeal ook Visa hebt, of machtiging, of bankoverschrijving. Welnu, de grootste alternatieve manier wordt PayPal. Gebruik makend van de onmacht der Europese banken, van de Babylonische betaalverwarring en het onderling misgunnen. PayPal lobbyt niet, PayPal onderneemt. Investeert in coole functionaliteiten waarmee ze duizenden merchants en miljoenen consumenten verleidt.

Dood paard
Intussen trekt onze eigen TNT aan een dood paard. Het paard heet Online Rembours en zou als volgt moeten werken: je betaalt als consument niet aan de winkelier maar aan TNT. In ruil daarvoor ontvang je een garderobenummertje. TNT komt het pakje brengen, maar wil dan wel dat nummertje hebben. Zodat ze zeker weet dat u u bent en dat u betaald heeft. Maar dat nummertje is allang in de stofzuiger verdwenen. Zoiets. Moeilijk moeilijk. Gehoord: volgend jaar komt TNT met Online Postduif. Met een Uw Pakje Komt Altijd Terug Op Het Nest-garantie.

Offerte met ingebouwde betaalknop
|
Wat ik wel een eyeopener vond was de presentatie van B&B Textieldruk. Zij doen in bedrukte t-shirts. Maatwerk dus. En dan verloopt het bestelproces wat ingewikkelder dan bij een USB-stickje. Wat ze bedacht hebben is het volgende: via een paar muisklikken vraag je een offerte aan. Er volgt een kleine dialoog. Zodra de offerte naar wens is stuurt B&B een zogenaamde AcceptEmail: een bevestiging met een ingebouwde betaalnop naar iDeal. Een kruising tussen acceptgiro, bankoverschrijving en IDeal. In ieder geval oogt het een stuk vertrouwder dan een mailtje met: ‘Dank u voor de bestelling, maakt ‘t ff over naar …’ Nieuwsgierig? Probeer ’t maar eens!

Terugbetalen
Teruglopend naar de auto bedacht ik dat dit het zoveelste congres was over betalen. Maar … wij (kleine) winkeliers vinden terugbetalen misschien wel een groter probleem. Wanneer komt daar nou n‘s een festival over? Zeker met de Europese betaalmarkt in aantocht gaat dat problemen opleveren: als al die Roemenen en Russen hun geld terugwillen na 7 dagen ‘op zicht’. Nou weet ik niet hoe dat bij u gaat, maar als ik met mijn bankingsoftware probeer over te boeken naar een buitenlander moet ik vijftig velden invullen en bij wijze van spreken weten wat de klant ‘s avonds eet, anders wordt de terugboeking door het systeem geweigerd.

Europees betalen? Geachte banken: dan wel graag wel alle klantgegevens aan ons geven en niet met batches werken!

Weet u wie ook dit aspect alvast goed doordacht heeft? PayPal. Eigenlijk het enige betaalsysteem dat op dit moment internationaal genoemd mag worden. Douze points!