Twinkle | Digital Commerce

It's all in the bag

2017-05-26
180101

Soms kijk ik voor inspiratie naar andere sites. Vorig jaar heb ik op Webanalisten.nl een artikel geschreven over 3 bloemensites: War of the roses. Nu heb ik naar een tassenwinkel gekeken, Ebags.com. Op het eerste gezicht, de homepage, niet superbijzonder.

Door: gastblogger Evert Stobbe

Toch zit Ebags.com helemaal vol met goede usability, persuasion en input van bezoekers.

Hieronder omschrijf ik puntsgewijs wat mij zo bevalt aan de site. Daarbij maak ik onderscheid tussen zaken die het sale!-imago bevorderen, zaken die de hoge kwalitative standaard beklemtonen en zaken die bijdragen aan de usability van de site. Een en ander komt visueel aan de orde in een Slideshare-presentatie die ik heb gemaakt.

Sale!
• Bij Ebags.com gaat de uitverkoop verder dan 'Ik heb ‘m zelf ook';
• De Steal of the day, zie ook deze posting op Betterretailblog: elke dag een actuele aanbieding met een grote korting;
• Een fantastische uitverkooppagina, met onder andere gratis retouren en gratis verzending bij bestellingen boven de 35 dollar.

Best of the best
• De geloofwaardigheid van Ebags.com wordt vergroot door verschillende soorten van social proof: 10 miljoen tassen verkocht sinds 1999, 1,8 miljoen customer previews, op moment van schrijven zijn er 647 mensen op de site aan het shoppen;
• Erg goede inzet van previews van klanten, onder andere door het tonenen van 'Best of the best' producten. Reviewers geven gemiddeld een 9 of hoger en 90 procent van de klanten zegt dat ze een product weer zouden kopen;
• De autoriteit wordt vergroot door profielen van reviewers;
• De site straalt openheid uit, door nadrukkelijk te vragen om feedback.

Navigatie, merken en blauwe links
• De site kent verschillende manieren van navigeren: op soort tas, op kleur, op merk;
• Merkpagina’skennen allerlei extra mogelijkheden, zoals alerts;
• De links zijn blauw, zoals het hoort!

Evert Stobbe is business analist Content & Design bij ABN Amro.

Deze posting verscheen eerder op Webanalisten.nl.