Twinkle | Digital Commerce

creditcardfraude

2017-05-26
180101
  • 1:29

De consument lijkt meer vertrouwen te krijgen in online-betalen, maar voor de webwinkelier valt het incasseren nog niet altijd mee. iDeal krijgt er regelmatig van langs omdat de betaalmethode te duur zou zijn en de creditcard is te fraudegevoelig.

Jitse Groen, CEO van Takeaway.com en hoofdpersoon in het coverinterview van de nieuwste Twinkle, vertelde me dat hij het liefst zou stoppen met de creditcardbetalingen. In een slechte maand kost creditcardfraude zijn bedrijf, een eten-bestelsite, 5000 euro. In het begin probeerde hij daarvan aangifte te doen bij de politie, maar die interesseert het – in de woorden van Groen – geen moer. Ook de uitgevende bank geeft niet thuis. Die moet een melding hebben van de consument.

Eerder al vertelde Groen dat 40 procent van de betalingen via zijn site verloopt. De rest van de maaltijdbestellers betaalt de bezorger aan de deur. Dat betekent dat Takeaway.com naast zijn corebusiness een ‘minibankje’ is geworden. Het bedrijf heeft nu zelf fraudedetectie in het betaalproces ingebouwd om de fraude terug te brengen. Dat lukt aardig, maar volgens Groen – en ik geef hem gelijk – ligt daarin niet alleen de oplossing. Want het blijft een feit dat er wordt geprobeerd met gestolen creditcards aankopen te doen bij thuiswinkelbedrijven. En dat die bedrijven tegen een muur van onwil en onbegrip lopen als ze verhaal willen halen bij instanties als de politie en banken.

Gelukkig heeft Thuiswinkel.org als één van de speerpunten voor 2010 het terugdringen van de online-identiteitsfraude benoemd. Het eind vorig jaar in het leven geroepen Platform Internetveiligheid zou hieraan ook een bijdrage moeten leveren. Prima initiatieven, maar de webwinkelier die nergens met zijn aangifte terecht kan, staat voorlopig nog in de kou.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 2-2010