Twinkle | Digital Commerce

Bezoektrends voorspellen

2017-05-26
180101
  • 2:27

Waar het voor eigenaren van bakstenen winkels nog wel eens lastig kan zijn om drukte te voorspellen, is dit voor webwinkeliers eenvoudiger. Reguliere winkeliers hebben immers niet de tools en data in huis om betrouwbare voorspellingen te kunnen doen.

Vaak is dit voor hun collega’s op het web wel te doen. Daarnaast is het voor een webwinkelier beter mogelijk om snel op trends in te spelen.

Door: gastblogger Lieke Mol

Seizoens- en evenementstrends
Dit soort trends zijn voor 'offline winkeliers' vaak ook nog wel te voorspellen, maar dan meestal door ervaring. Op internet zijn deze trends vaak nauwkeuriger te voorspellen, bijvoorbeeld met behulp van een (gratis) tool als Google Trends.

Zo kun je redelijk goed zien wanneer de vraag begint, wanneer deze zijn piek bereikt en wat de verhoudingen tussen andere belangrijke dagen zijn. Deze informatie kun je weer gebruiken om er op in te spelen, bijvoorbeeld met advertentiecampagnes, AdWords budgetten en voorraden.

Weertrends
Ook het weer is van invloed op koopgedrag. Waar bij slecht weer de winkels leeg blijven, stromen de webwinkels juist vol. Marleen Jansen heeft hier een tijd geleden een interessant artikel over geschreven, dat enkele relaties tussen weer en online-bezoekers fraai blootlegt. Dit gaat zelfs zo ver, dat je aan een trendgrafiek achter redelijk kunt aflezen wat voor weer het is geweest.

Als je goed de weersvoorspellingen in de gaten houdt, weet je dus precies wanneer je extra drukte kunt verwachten, of op welke websites je advertentiecampagnes kunt activeren. Een website als Buienradar.nl heeft het tijdens weer-, regen- of sneeuwalarmen immers enorm druk. Slecht weer kan hier het bezoek - en daarmee het aantal advertentievertoningen - in korte tijd verdrievoudigen.

Tijdstrends
Bezoekerstrends gaan zelfs zo ver, dat je soms op het uur nauwkeurig kunt voorspellen dat je extra bezoekers ontvangt. Zo wordt er tussen 11 en 12 uur en tussen 15 en 16 uur relatief veel naar relatiegeschenken gezocht. Dit gebeurt namelijk tijdens kantooruren, maar wel nadat de belangrijkste dingen zijn afgerond en liefst buiten de lunch om.

Bij kleding is dit bijvoorbeeld weer anders. Hier is juist tussen 12 en 13 uur een flinke piek te zien, doordat werkende mensen in hun lunchpauze even snel online gaan. Na één uur daalt het bezoek weer, om rond vier uur weer kort toe te nemen, en 's-avonds de hoogste piek te bereiken.

Ook hier is erg goed op in te spelen. Een voorbeeld is de 'lunchbreaker' van Wehkamp, waarbij tussen 12.00 en 13.00 uur speciale kortingsaanbiedingen zijn. Ook is dit van belang voor je biedstrategie voor eventuele zoekmachinecampagnes.

Verschil per branche en product
Bezoekerstrends en productvraag verschillen enorm per branche, en zelfs product. Neem dus eens een kijkje in de statistieken van je website en probeer te zien of er interessante trends te ontdekken zijn. Gebruik deze informatie de volgende keer dat een dergelijke trend zich voordoet. Zo kun je zelfs van regen een gewenst natuurverschijnsel maken.

Dit artikel werd geschreven door Lieke Mol. Zij werkt voor Berendsohn, leverancier van exclusieve relatiegeschenken. Mol houdt voor dat bedrijf ook een weblog in de lucht.