Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas shopt steeds meer online!

2017-11-08
169129
  • 1:31

Sinterklaas koopt zijn cadeaus steeds vaker online, zo kopte ANP gisterenavond. De extra webwinkelomzet ligt dit jaar wekelijks 20 procent hoger dan in de dezelfde periode vorig jaar. De gewone winkelstraat ziet haar extra omzet in deze dagen met 7 procent dalen, volgens Detailhandel Nederland.

Voor het eerst heeft Thuiswinkel.org marktonderzoeker Blauw Research opdracht gegeven onderzoek te doen naar de verkopen rond Sint en de feestdagen. In het verleden gebeurde dat met online-ledenenquêtes.

Webwinkels boeken vergeleken met vorig jaar extra omzet van 20 miljoen euro per week, waarbij we kijken naar de periode van 1 november tot en met 6 december. De extra omzet per week van de totale detailhandel daalde iets, maar bedraagt nog altijd 450 miljoen euro. Nederland koopt dus nog steeds massaal Sinterklaascadeaus in de winkel, maar de tendens is duidelijk: Sint shopt steeds vaker online!

Ten opzichte van een gemiddelde week zorgt de komst van Sinterklaas dit jaar voor liefst 37 procent extra omzet bij online retailers. In de periode van 1 november tot en met 6 december 2009 verwachten zij een omzet van 73 miljoen per week te boeken. In de periode van 1 januari tot 1 november 2009 boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van 53 miljoen euro.

Bij het onderzoek werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

Dan nog even de populairste cadeaus volgens online retailers kleding, consumentenelektronica, cd’s en dvd’s en speelgoed.

De top 5 van online Sinterklaascadeaus:
1. Kinderkleding
2. Mobiele telefoon
3. Mp3-speler
4. Navigatieapparatuur
5. Digitale camera
 
Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in alle feestweken rond Sinterklaas en Kerst. De resultaten hiervan worden begin januari gepubliceerd. U hoort nog van ons.