Twinkle | Digital Commerce

Inspirerende Duivenvoorde lezing 2009

2017-11-08
173130
  • 1:57

Gisteren vond de Duivenvoorde lezing 2009 plaats. De lezing is een initiatief van de Stichting Leerstoel eMarketing & Distance Selling. Op het landgoed Duivenvoorde bij Wassenaar had Prof. Dr. Cor Molenaar als beheerder van de leerstoel uiteraard het laatste woord.

Zijn belangrijkste conclusies: ‘De verkopen op internet nemen met 20 procent per jaar toe. Het aantal funshoppers daalt sterk. Klanten kopen anders dan vroeger. Zowel in de winkelstraat als op internet. Het funshoppen maakt een overstap naar internet, waar beleving steeds belangrijker wordt. Van ratio naar emotie. Waarbij de mobiele telefoon in de toekomst het verbindende element wordt van crosschannel shopping.’

Het was de tweede keer dat de Duivenvoorde lezing plaats vond. Michel Lieffering, sinds kort CEO van alle Europese e-commerce activiteiten van Conrad Electronic, schetste de ontwikkelingen van de digitale revolutie: van postorderen tot social media zo’n beetje. Hans Gelauff, algemeen directeur van Bruna, verwoordde als rasretailer het gevoel van de winkelstraat ondernemer: winkelen is en blijft emotie. Interessant overigens dat ze het businessmodel bij Bruna volledig  hebben omgegooid: de webwinkel draagt nu bij aan de omzet van de ondernemer waar de online-omzet valt. Dat was vroeger wel anders, memoreerde ik bij de borrel nog eens met Hans. Eind jaren negentig werden de prille online-activiteiten van Bruna (Matthijs Suidman!) in een aparte BV gepositioneerd. Dat bleek uiteindelijk geen gelukkige keuze en alle voorsprong die Bruna online had in die tijd verdween als sneeuw voor de zon.

Ariel Ludi, CEO van Hybris, sprak over het belang van geïntegreerde back-end oplossingen. Hij schetste een beangstigend beeld van de stand van zaken bij veel pan-Europese retailers of global brands: ‘Aan de voorkant ziet het er allemaal aardig uit, aan de achterkant rent en loopt iedereen door elkaar heen, amechtig proberend alle ballen in de lucht te houden.'

Thuiswinkel.org is sinds 2007, samen met Gfk, DHL en Cap Gemini een van de hoofdsponsoren van de Leerstoel, die onderdak heeft bij de Erasmus Universiteit. De vereniging financiert haar bijdrage weer doordat het een achttal subsponsoren heeft, leden dus die de Leerstoel een warm hart toedragen.. Daarmee gaat er dus geen contributiegeld van leden naar de Leerstoel, de bijdrage van Thuiswinkel.org aan de Leerstoel wordt volledig betaald door de 8 deelnemende subsponsoren: Bol.com, Centraal Beheer Achmea, Conrad Electronic, ECI, Neckermann.com, OTTO, Sundio Groep en Wehkamp. Die krijgen er weer onderzoeksresultaten voor terug. En een uitnodiging voor de Duivenvoorde lezing natuurlijk.