Vrijdag 6 november 2009

6751 keer gelezenNu reageren

Wat de webwinkelier kan leren van de weekmarkt

Gastblogger

Wat de webwinkelier kan leren van de weekmarkt

Boodschappen doen is niet mijn favoriete bezigheid, maar voor de markt maak ik graag een uitzondering. De gezellige drukte, de verse producten, de geuren van de kraampjes, de saamhorigheid. De kletspraat van marktkooplui en hun klanten in de buitenlucht. Een bezoek aan de markt is een prettig uitje. Of het nu een zonnig zomerdagje is of dat er een gure herfstwind waait.

Tekst: Gastblogger Stan Lenssen

Helaas is de markt al jaren op zijn retour. Voor de regelmatige bezoeker is dat duidelijk te zien. De drukte is minder dan pakweg tien jaar geleden. Het aantal kraampjes neemt langzaam af. De markt krimpt in alle dorpen. Het is een landelijke trend.

Er komt een moment dat we de dorpsmarkt vaarwel zeggen. Het lijkt erop dat het proces onomkeerbaar is. Ik ken de oorzaken niet, maar er zal vast veel onderzoek naar gedaan zijn. Infrastructuur en mobiliteit van de klant zullen zeker een grote rol spelen.

Een webwinkel is net een marktkraam
Teloorgang of niet, de markt doet mij denken aan een plein vol webwinkeliers. Dat lijkt een vreemde vergelijking, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel. De kraampjes op de dorpsmarkt en de webwinkels op internet staan dichter bij elkaar dan ze zelf denken.

1. Het zijn allemaal specialisten
De markt is een plaats van specialisten. Ik zie groenten, vis, kaas, fournituren, bloemen, kleding, bedtextiel. Allemaal in een eigen kraam, op een eigen plek. Dat doet mij erg aan al die kleine webwinkels denken. Specialist zijn is daar net zo’n handelsmerk.

2. Je gulden is een daalder waard
De markt is een efficiŽnte verkoopplaats. Een vierkante meter is relatief goedkoop. En de inrichting van een kraam kost geen duizenden euro’s. Daar wint de marktkoopman het van de bakstenen winkel, net zoals de webshophouder. Op de markt Ťn op het web is je gulden een daalder waard.

3. Ze komen overal vandaan
De markt is een plek van vele nationaliteiten. Ik zie een Marokkaan die schoenen verkoopt, een Vietnamees met snacks en loempia’s, een Turkse koopman met olijven en delicatessen. En de klanten zijn al net zo verschillend: blond, donker, blauwe ogen, bruine ogen, hoofddoekjes, baseball caps.

West-Europa, Zuid-Europa, Oost-Europa, AziŽ, Afrika, ze zijn hier allemaal vertegenwoordigd, precies als op het internet.

De markt is een plek om van te leren
Op de markt zie je waar kopen en verkopen om draait. Daar zie je de essentie van handel drijven: relaties bouwen met andere mensen. Ik ken geen andere plek waar dat typische sociale gebeuren zo openlijk gebeurt. Het is een prachtige plek om veel te leren. Ook voor webwinkeliers:

1. CreŽer†een eigen niche van bezoekers
Concurrerende specialisten creŽren hun eigen niches. Dat zie je op plekken waar dezelfde kramen staan, bijvoorbeeld in de groentehoek. De een biedt een exotisch aanbod, de ander gooit alles op ecologisch, een derde heeft veel soorten fruit.

Het is allemaal bedoeld om een eigen klantengroep te behagen. De een lukt dat beter dan de ander. Maar ze hebben allemaal bestaansrecht. Ieder heeft zijn eigen klanten. Op de markt wordt al eeuwen aan nichevorming gedaan.

2. Bouw aan echte relaties met de klant
Marktkooplui praten met hun klanten. Ze adviseren, ze geven je kooktips, ze maken een dolletje. »n ze luisteren. Ze kennen jouw wensen. Je kunt je reacties kwijt. De band van een marktkoopman met zijn klant is hecht. Volgende keer ga je graag naar hem terug.

Op de markt zie je het in de praktijk. Iedere kraam is koopplaats Ťn weblog. Da’s een onmisbare hint voor de webwinkelier. Op internet geldt namelijk ook zo’n wet. Ook daar maakt een weblog de klantenband hecht.

3.†Vermijd de†automatische piloot
Een marktkoopman draait nooit op de automatische piloot. Hij is oprecht geÔnteresseerd in mensen. Dat is zijn bestaansrecht. Ik ken geen enkele zelfbedieningskraam. Overal gaat het om communiceren. De mens staat er centraal. Als je een vraag stelt, komt er altijd een antwoord.

Dat is een lesje voor webwinkeliers. Het contact met de klant schiet nog wel eens tekort. Communiceer beter. Bel of mail om dingen af te stemmen. Maak iets persoonlijks van de nieuwsbrief. Draai niet te veel op de automatische piloot.

Gun jezelf een uitje
Met de markt van webwinkels gaat het een stuk beter dan met de weekmarkt in het dorp. Dankzij de groei van internet. Dat is een luxe positie. Die moet je koesteren, zolang het kan.

Maar er is een keerzijde. Veel webwinkeliers staan ver van de klant. Dat is het grote verschil met de dorpsmarkt. Die afstand maakt ze kwetsbaar. De klant voelt zich minder gebonden. En daar kan de webwinkelier wat leren van de marktkoopman.

Gun jezelf eens een dagje uit. Ga naar een gezellige markt. Geniet van het rumoer, de geuren, de mensen. Neem goed in je op hoe ze daar te werk gaan en wordt een nog betere webkoopman.

Stan Lenssen is internetondernemer en beheerder van weblogSayebusiness.nl.

Deze posting verscheen eerder op†Justecommerce.nl.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Wat de webwinkelier kan leren van de weekmarkt










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.