Twinkle | Digital Commerce

Leegstand winkelpanden door webwinkels?

2017-11-08
169130
  • 1:23

Bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle voorspelt een dalende vraag naar winkelpanden in Nederland. De opkomst van winkelen via internet is hier debet aan. In een nieuw onderzoek wordt de verwachting uitgesproken dat de behoefte aan winkelpanden in Nederland in de komende vijf jaar met 7 tot 9 procent zal afnemen.

Je hoeft geen groot trendwatcher te zijn om te voorspellen dat de ontwikkelingen in het retaillandschap uiteindelijk ook zichtbaar worden in de winkelstraten van Nederland. We zien het traditionele retaillandschap al jaren - zij het langzaam - veranderen.

Webwinkelen is daarbij zeker een belangrijke factor, maar ook zeker niet de enige, allesbepalende factor. Ontwikkelingen als branchevervaging cq. 'veraldisering' (Aldi verkoopt tenslotte álles wat los en vast zit) en retailontwikkelingen in de periferie van grote woongebieden (de Mediamarkten van deze wereld) zorgen ervoor dat de winkelhiërarchie volledig op de tocht staat.

Vanmiddag gaf ik een interview aan CBW/Mitex, huismagazine van de branchevereniging voor de sectoren wonen, mode, schoenen en sport. Een van de vragen van de journaliste was in welke mate online winkelen een bedreiging vormt voor traditionele winkeliers. In de vraagstelling zat uiteraard al het antwoord. Het is maar net met welke (vooringenomen) bril je naar een onderwerp kijkt.

Ik denk dan ook dat veel traditionele winkeliers online winkelen als een bedreiging zien. Gelukkig zijn er ook heel veel - en steeds meer - ondernemers die ook de kansen zien van internet als nieuw of additioneel kijk- kies- en koopkanaal. En de cijfers, zie ook de recent verschenen Multichannel Monitor van Thuiswinkel.org, bevestigen dit beeld gelukkig ook!