Donderdag 19 november 2009

5904 keer gelezenNu reageren

E-boekhandel moet zich richten op niches

Gastblogger

E-boekhandel moet zich richten op niches

Als paddenstoelen schieten ze momenteel uit de grond: online-boekhandels die zich storten op de verkoop van e-books. Je hoeft immers alleen maar in te pluggen op één of twee databases, een webshop in te richten en verkopen maar. Maar willen deze boekhandels zich onderscheiden van de rest, dan zullen ze zich toch echt moeten afvragen welke markt ze willen bedienen.

Door: gastblogger Wiebe de Jager

Als je wilt, kun je in een week tijd een ebookshop up en running hebben. Je regelt een aansluiting bij bijvoorbeeld eBoekhuis of ePagine, je koopt (of huurt) een standaard e-commerce oplossing, laat een koppeling bouwen tussen de database met e-books en de webshop, sluit een contract af met PayPal en iDeal en je kunt verkopen.

Buurman
Het probeem is dat je assortiment waarschijnlijk precies hetzelfde is als dat van de virtuele buurman. En die daarnaast. En daarnaast. Want iedere e-bookshop put op een gegeven moment uit dezelfde databases, met daarin dezelfde e-books en dezelfde metadata zoals omslagafbeeldingen en flapteksten. Iedere nieuwe e-bookshop zal dus meer van hetzelfde bieden.

Community
Wil je je onderscheiden van de rest, dan zul je dus je aanbod moeten afstemmen op je doelgroep. Dat kan alleen maar als je kiest voor één (of een paar) niches. Kies bij voorkeur voor een duidelijk afgebakend onderwerp, en zorg dat je betrokken klanten krijgt en deze aan je bindt. Richt je webshop in als een platform, als een community, en zorg dat je klant kan terugpraten. Weet wat je lezers willen en verrijk de metadata uit de algemene databases met eigen content (boekbesprekingen, nieuws, selecties) én user generated content (reviews, forumdiscussies).

Subniches
Probeer daarnaast (affiliate)partnerships aan te gaan met bestaande websites die zich richten op jouw interessegebied. Groei niet in de breedte maar in de diepte, probeer markt te maken van subniches. Je online-klant kan zich immers overal ter wereld bevinden, en je kunt juist met e-books risicoloos zeer gespecialiseerde titels aanbieden. Je kunt zelfs proberen exclusieve deals te maken met uitgevers of auteurs die titels uitbrengen die naadloos aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep.

Hagel schieten
Met hagel schieten en alles aanbieden kan ook, maar dan moet je een ander element kiezen om je te onderscheiden, bijvoorbeeld op prijs (op e-books is geen wet op de vaste boekenprijs van toepassing!) of klantenservice. Maar de concurrentie zal moordend zijn, en uiteindelijk zal blijken dat er hooguit plaats is voor 2 of 3 e-book superstores.

Wiebe de Jager is uitgever van Eburon Academic Pubishers. Deze posting verscheen eerder op zijn bedrijfsblog Uitgever 2.0.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Segmentatie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
E-boekhandel moet zich richten op niches

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.