Zaterdag 17 oktober 2009

6269 keer gelezen6 x gereageerd

Telefoongids en Gouden Gids: to opt-in or to opt-out

Walther Ploos van Amstel

Telefoongids en Gouden Gids: to opt-in or to opt-out

De stad kleurt langzaam van herfstrood, naar geel-wit. Ze liggen er weer in Amsterdam deze week. Enorme bundels Telefoongidsen. Geel-witte blubber op straat, geel-witte stapels in portieken en een geel-witte bende in ons trappenhuis. Gewoon overal.

Zomaar zijn ze neergedonderd door de bezorgers, die geen enkel respect hebben voor de nee-nee-stickers op de brievenbus. En niemand die er eentje meeneemt. Een geduldige geel-witte berg die in alle eenzaamheid wacht op de schoonmaker.

Wat een schaamteloze verspilling van geld, papier en energie. Dit jaar is de Gouden Gids en de Telefoongids voor het eerst gecombineerd. Dubbeldik dus. Meer dan een kilo geel-witte ellende. Leg je ze achter elkaar, dan is dat tweeduizend kilometer hopeloze verspilling van geld in Nederland.

Ik heb visioenen van verdwijnende oerbossen en stijgende zeespiegels. De Telefoongids is alles behalve een Groene Gids. Wat is er mis met het corporate social responsibility gevoel van het Telefoongids management? Het wordt tijd voor een landelijk bezorgverbod of een consumentenboycot. Foto's van het management team op het Internet, hun prive-adres erbij en hup al die gidsen retour naar hun Aerdenhoutse villa's.

Het internet is toch veel handiger, die ouderwets Telefoongids is overbodig. Dat dikke pak papier is niet meer van deze tijd. Een verspilling van advertentiegeld van al die kleine ondernemers die er weer intrapten. Laat de jongens en de meisjes van de Telefoongids daarin investeren. Laat zien dat je echt gek op je consumenten bent door innovatieve diensten te bedenken. Telefoon-adds zoals Google die biedt, location based services, webportals, Ikwilnueenpizza.nl, Helpmijnwasmachinelooptover.nl of Waarvindikdegoedkoopstedigitalecamera.nl.

Dat biedt waarde! Die domme dikke gids geeft enkel irritatie. Bied mij als consument minimaal de keuze om te 'opt-outen'! Dat moet tegenwoordig voor elke onschuldige webmailing van mijn webwinkelier. Waarom niet voor zo'n maatschappelijke onverantwoorde stapel papier?

p.s.: Naar wie mag ik de rekening van de schoonmaker sturen?

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)
- Vindbaarheid (User-experience)
- Cross-channel (Multichannel)
- Catalogus (Multichannel)



Er is op dit moment 6 keer gereageerd op:
Telefoongids en Gouden Gids: to opt-in or to opt-out
 
  1. Arjan - redactie Twinkle op maandag 19 oktober, 2009 om 13:24

    Ik kijk daar toch anders tegenaan Walther. Want naast 'die domme dikke gids' houdt De Telefoongids bv zich wel degelijk bezig met digitale initiatieven. Denk aan de recente koppeling van de online-catalogi met Skype en de participatie in Layar, bij uitstek een location based service. En dan hebben we het nog niet over de site Winkelspotter.nl, waarover Twinkle afgelopen zomer schreef: http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=26318.

  2. Joel op dinsdag 20 oktober, 2009 om 23:52

    Aardig stuk Walther. De beslissing rond de papieren gidsen en de oplages wordt nog steeds ondermeer bepaald door behoefte bepaling en wens van consument en adverteerders. Daarnaast wordt de papierengids gewoon nog steeds bijzonder veel gebruikt. De Telefoongids heeft portals voor bloemen, pakjes en briefkaarten en de jongens en meisjes van de telefoongids nemen tientallen initiatieven online? Is het niet geweldig dat er in ieder geval al 1 gids minder is. Misschien moet je nog een lans breken om de gemeente gidsen ook in de gids op te laten gaan, da's toch ook veel handiger. (Voor het gebruikte hout worden nieuwe bomen gepland, en met de opgehaalde gidsen worden ondermeer scholen gesteund.)

  3. Martin op donderdag 22 oktober, 2009 om 14:57

    En dan te bedenken dat door de Franse Ptt al werd bedacht dat je qua distributie beter iedereen een gratis beeldtelefoon kon geven om nummers op te zoeken, dan een papieren gids. Dit was de doorbraak van Minitel, een voorloper van intenret. Jaar: 1980. We leven nu 30 jaar later. De Franse telefoongids-online is intussen een cashcow. Wie vertelt dit waar gebeurde verhaaltje eens aan De Telefoongids? Je bent namelijk nooit te oud om iets van een ander af te kijken. Want als ik aan een Nederlandse telefoongids-achtige site denk, zie ik geen flitsend need to have-geval met een eigen verdienmodel.

  4. Lanoi op vrijdag 23 oktober, 2009 om 15:02

    Voor iedereen die het beu is http://www.stopdetelefoongids.nl/

  5. willem op vrijdag 23 oktober, 2009 om 15:55

    Walter: gelijk heb je. Wat een verspilling. Zo'n achterhaald medium. Natuurlijk doen ze e.e.a. online. Nu die gids nog afschaffen, of echt naar de consument luisteren en alleen op verzoek toesturen (@Joel: behoeftebepaling consument, kom nou - neem een steekproef en je ziet inderdaad dat velen de gids niet naar binnen nemen of wegkieperen - duidelijker dan enige enquete; en de adverteerders...trappen ze in de hard sell of begrijpen ze niet hoe je effectief met je marketingbudget omgaat?). Dit hele verhaal gaat toch alleen maar om oplages te halen om zo een verkoopargument te hebben...

  6. Walther Ploos van Amstel op woensdag 7 april, 2010 om 07:11

    Je komt er simpel vanaf!

    http://www.nujij.nl/hier-kun-je-je-af-melden-als-je-geen-telefoongids.8327741.lynkx


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.