Twinkle | Digital Commerce

De certificering: nog twee maanden te gaan

2017-05-26
170129
  • 1:20

Gisteren publiceerde De Telegraaf over de certificering van houders van het Thuiswinkel Waarborg. Met nog ruim twee maanden te gaan hebben nu zo’n tweehonderd van de ruim duizend leden het nieuwe certificaat binnen.

Ruim driekwart van de leden heeft de procedure tot certificering opgestart. En een klein kwart moet er nog aan beginnen.

De tijd dringt natuurlijk wel, maar leden hebben tot het einde van het jaar de tijd om de certificering af te ronden. Natuurlijk zijn er leden die zo door de certificering heen lopen, maar veel leden moeten ook nog wel wat doen.

SSL-certificaat en meer dan iDeal
Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat webpagina’s waar persoonsgegevens worden achtergelaten minimaal met een SSL-certificaat beveiligd zijn. Of ervoor zorgen dat je bij verkoop van producten naast iDeal ook een betaaloptie aanbiedt die maximaal 50 procent vooruitbetaling van de klant vraagt. Dat kan bijvoorbeeld via acceptgiro, onder rembours, betaling via eenmalige machtiging of creditcard, waarbij de inning - de zogenaamde capture - na levering van het product plaats vindt. Overigens kun je als webwinkel natuurlijk altijd met klanten individuele afspraken maken om steeds 100 procent vooruit te betalen, daar is niks mis mee.

Verantwoordelijkheid
De certificering van Thuiswinkel Waarborg is geen papieren, administratieve exercitie. Belangrijk onderdeel van de certificering is immers de praktijktoets. Het is een serieuze aangelegenheid, niet in de laatste plaats omdat de hele webwereld over onze schouders meekijkt. Politiek, toezichthouders en dus ook de media volgen die jonge sector die zich in razend tempo ontwikkelt. Dat schept verantwoordelijkheid en daar lopen we als belangenvereniging niet voor weg.