Dinsdag 4 augustus 2009

8795 keer gelezen3 x gereageerd

Marketing in vakantietijd

Gastblogger

Marketing in vakantietijd

Hoe ga je als marketeer om met de zomerperiode? Ga je actief campagnes opzetten en uitvoeren of las je net als half Nederland een vakantiestop in? Nieuwe ontwikkelingen als mobiel internet en netbooks zorgen ervoor dat vakantievierders steeds beter bereikbaar zijn.

Door: gastbloger Michael Linthorst

De opkomst van mobiel internet en netbooks biedt de marketeer nieuwe manieren om zijn doelgroep te bereiken. Deze draagbare apparaten stop je makkelijk in je tas en door de uitgebreide verbindingsmogelijkheden kun je overal online zijn. Zo kun je als marketeer steeds meer contactmomenten creren. Je bereikt je doelgroep nu ook in bus of trein, in het park of op het terras.

Specifieke eigenschappen
Dit jaar brengen meer mensende vakantie in eigen land door, en door dedalende prijzenvan mobiel bellen en internetten in het buitenland worden mobieltjes en netbooks steeds vaker op vakantie gebruikt. Hou in je campagne rekening met de specifieke eigenschappen van mobieltjes en netbooks, zoals een klein scherm en beperkte snelheid, en je zomerbereik is niet eerder zo groot geweest.

Opa en oma
Wil je je doelgroep liever thuis bereiken, wacht dan niet tot na de vakantie. Grote kans dat kinderen, jongeren, ouders met kinderen en leraren niet thuis zijn. Richt je in deze periode dan bijvoorbeeld op jongvolwassenen zonder kinderen en mensen met uitwonende kinderen. Zij zijn niet gebonden aan schoolvakanties en zullen hun vakantie eerder buiten deze periode plannen. Een mooie tijd dus om opa en oma een aanbieding te doen.

Mooi moment
Wil je je campagne toch gewoon starten als iedereen weer thuis zit? De eerste scholen beginnen op 17 augustus en 7 september is iedereen zeker weer thuis. Verstuur je mailing overigens niet meteen maandag na de vakantie. Veel mailboxen zitten vol, waardoor je mailing niet de volle aandacht krijgt. Donderdags is een mooi moment, de meeste mail is verwerkt en men zit alweer lekker in het ritme van thuis.

Niet stil
De zomer is dus wel degelijk geschikt om marketingacties uit te voeren. Juist tijdens de vakantie worden doelgroepen automatisch gesegmenteerd. Ouderen zonder kinderen bereik je eerder thuis, gadgetfreaks ontvangen op vakantie mail op hun netbook en gezinnen zetten pas na de vakantie hun computer weer aan. Stem je campagnes in deze periode dus af op je doelgroep en je hoeft als marketeer in de zomer niet meer stil te zitten.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 3 keer gereageerd op:
Marketing in vakantietijd
 
  1. Adriaan Boot op woensdag 5 augustus, 2009 om 10:01

    Leuke tips, maar je kan het ook gewoon simpeler zien en vinden dat het search- en surfvolume minder is in de zomermaanden. Je kan nog steeds jongeren bereiken die niet op vakantie zijn. Alleen minder, zo simpel is dat.

    En inderdaad, je kan rekening houden met de segmenten die je zegt. Maar op een gegeven moment gaan marketeers het allemaal moeilijker zien dan het is.

  2. Adriaan Boot op woensdag 5 augustus, 2009 om 10:09

    "met de segmenten die je zegt." moet natuurlijk zijn: "met de segmenten die je noemt."

  3. Thijs van Noort op maandag 10 augustus, 2009 om 14:15

    De ervaring qua zoekmachine marketing brengt met zich mee dat er niet zozeer minder search- en surfvolume is, maar dat er ander gedrag vertoond wordt. Door op dat gedrag af te stemmen is ieder seizoen m.i. een prima marketing seizoen.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.