Dinsdag 4 augustus 2009

14511 keer gelezen6 x gereageerd

Leeftijdscontrole online beter dan bij slijter

Gastblogger

Leeftijdscontrole online beter dan bij slijter

Nadat de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) de klacht van de SlijtersUnie tegen EasyWineShopper.comongegrond verklaarde, hervatte de SlijtersUnie vorige weekzijn pleidooi om online-drankverkoop te verbieden. Dit keer voert de Unie als argument aan dat de leeftijdscontrole bij online-aankopen niet uitgevoerd zou kunnen worden.

Door: gastblogger Ralph Michels

Nieuwe klanten moeten bij een webshop vrijwel altijd vooruit betalen. Een creditcardof PayPal-account krijg je alleen als je 18 jaar of ouder bent. Deze online-betaalmethoden kunnen dus niet door jongeren worden gebruikt. Betalingen met iDeal zijn eveneens nauwelijks te verwachten. Internetbankieren voor jongeren vindt doorgaans plaats onder supervisie en altijd onder verantwoordelijkheidan de ouders.

Bezorging
Mocht iemand van 15 jaar toch door de betaalmethoden 'glippen', dan valt hij vanzelf door de mand bij de bezorging. Bezorgfirmas als DPD (die in samenwerking met Vinologix het overgrote deel van de online wijnbestellingen uitlevert in Nederland), UPS, DHL, et cetera,vragen om aansprakelijkheidredenen altijd een handtekening voor ontvangst van iemand ouder dan 18 jaar.

De leeftijdscontrole op het internet is derhalve veel effectiever dan die in de winkels en verhoogt feitelijk zelfs de leeftijdsgrens van 16 jaar naar 18 jaar. Hoe goed wil je het hebben?

Het is veel aannemelijker dat iemand van 15 jaar, aan iemand ouder dan 16 jaar vraagt om alcoholische drank bij de slijter of in de supermarkt te kopen. Dat is veel eenvoudiger, er wordt niet op gecontroleerd en het gaat volledig buiten het oog van de ouders om.

Klaagzang
DeSlijtersUnie, die overigens toegeeft dat de klaagzang voortkomt uit economische motieven, wil de regels voor offline en online gelijk stellen. Dit iseen klassiek voorbeeld waarin mensen doel en middel door elkaar halen, want het gaat niet om de regels en de gelijkheid daarin. Het gaat hier helemaal niet om de wijnhandelaren, offline danwel online. Het gaat om de jongeren, waarover wij met zn allen democratisch hebben besloten dat zij geen alcohol mogen kopen als zij nog geen 16 jaar zijn.

Regels zijn dus geen doel op zich, maar moeten een doel dienen. Het doel van de autoriteiten is dat jongeren moeilijk aan drank kunnen komen, om drankmisbruik onder jongeren tegen te gaan.

Dit doel wordt online veel beter gediend dan offline. Wil je toch zo nodig aan de regels sleutelen, doe dat dan vanuit Brussel, anders span je alsnog het paard achter de wagen. Het internet houdt namelijk niet op bij de Nederlandse grens.

Ralph Michels is directeur vanEasyWineShopper.com. In Twinkle nummer 6 van dit jaar vindt u een interview met Michels, dat u ookhierkunt lezen.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 6 keer gereageerd op:
Leeftijdscontrole online beter dan bij slijter
 
  1. Redactie Twinkle op woensdag 5 augustus, 2009 om 16:34

    Op de Wijn Startpagina staat een reactie van Ton Borghouts, hoofdredacteur van het Slijters Vakblad, op de verdediging van Michels: http://wijn.startpagina.nl/prikbord/9569508/vwa-en-drank-&-horecawet-reactie-ton-borghouts

  2. Xtra-Shop op vrijdag 7 augustus, 2009 om 14:06

    een vraag maar : Gaan alle winkels altijd controleren op het moment dat iemand een drank koopt dat hij/zij ook ouder dan 16jaar is ? In een kroeg met bijvoorbeeld Carnaval, op het moment dat het heel druk is, gaat men achter de tap vraagt aan iedereen als hij is 16+ ? nee daar heeft hij/zij geen tijd voor doorde drukte. dat dacht ik echt niet. men is gewoon bang voor de concurrentie en meer niet. dat er moeten regels komen, dat is logisch en bij voorkeur de zelfde regels voor alle landen van de EU.

  3. Redactie Twinkle op dinsdag 11 augustus, 2009 om 16:36

    Ook Karel Hoenderdos van Wijnenwijn is in de pen geklommen. Hij stelt: 'De wijn-webwinkel is een professioneel verkoopkanaal geworden en streeft naar een betere serviceverlening dan de traditionele verkoopkanalen. Daar hoort ook de controle op leeftijd bij.' Lees zijn hele betoog hier: http://www.wijnenwijn.nl/informatie/nieuws/?berichtid=26

  4. Martin op woensdag 12 augustus, 2009 om 11:50

    Leeftijdscontrole zou heel eenvoudig kunnen via de betaalprovider: iDeal, Visa, Ogone etc. Mooie toegevoegder waarde/service voor die clubs. Maar een net mailtje naar iDeal met een suggestie hierover levert niet eens een ontvangstbevestiging op. Zie ook http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=10098

  5. Ruud op woensdag 12 augustus, 2009 om 18:30

    Controlemogelijkheden in overvloed! Wel grappig dat je ook flessen strohrum kunt bestellen (80%): http://www.bottelierheivelden.nl/AF/Stroh.rum.Overig/

    Controle is er al, misschien is het nodig dat ze richtlijnen opstellen.

    Je kunt ook een private Wijn-webwinkel opzetten met een huge assortiment en iedereen die zich aanmeld is verplicht een kopie legitimatie op te sturen waarna goedkeuring zal plaatsvinden.

  6. Ineke op dinsdag 31 juli, 2012 om 16:38

    Je mag niet zomaar copien vragen van iemands identiteitsbewijs. Mensen mogen het wel aan je laten zien, maar de route van 'scan het maar in en stuur het naar ons op' is volgens mij geen oplossing.

     


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.