Twinkle | Digital Commerce

Twitter-actie tegen beperkingen Outlook 2010

2017-05-26
170130
  • 1:47

Microsoft Outlook 2010 zal gebruik gaan maken van dezelfde achterliggende technieken als Outlook 2007. En niet iedereen is daar even blij mee. Dave Greiner van The E-mail Standards Project heeft een Twitter-actie opgezet om Microsoft te bewegen de techniek achter Outlook 2010 aan te passen.

Door: gastblogger Michael Linthorst

Microsoft zal Outlook 2010 gaan uitrusten met dezelfde achterliggende technieken als Outlook 2007. Er wordt wederom gebruik gemaakt van de rendering engine uit Microsoft Word om e-mails op het scherm weer te geven. Deze engine heeft beperkte ondersteuning van HTML-codes, wat problemen geeft voor mensen die uitgebreid opgemaakt e-mails willen maken en versturen.

TheE-mail Standards Projectzet zich al jaren in voor een bredere acceptatie van HTML standaarden door e-mailclients. Dave Greiner heeft daarom een Twitteractie opgezet om Microsoft duidelijk te maken dat de Word rendering engine niet meer van deze tijd is. Op de websiteFixoutlook.orgkan iedereen zich aanmelden en een Twitter-bericht achterlaten om de actie testeunen. In korte tijd hebben zich een kleine 25.000 mensen zich aangemeld, waarmee ook de aandacht van Microsoft is getrokken.

In een reactie op de actie verklaart Microsoft dat ze dezelfde gebruikerservaring willen bieden, of je nu een brief typt in Word of een e-mail typt in Outlook. Op zijn site geeft Dave Greiner aan dat hij niet vraagt om af te stappen van de Word rendering engine, maar enkel te zorgen dat deze engine aan de HTML standaarden voldoet. Daarnaast geeft Microsoft aan dat de Word engine juist veiliger is dan bijvoorbeeld die van Internet Explorer, omdat het niet mogelijk is kwaadaardige code te laten draaien via webscripts. De meeste moderne e-mailclients blokkeren webscripts overigens standaard.

Actie ook steunen?
Als ontwikkelaar van marketing software merken wij ongeveer dagelijks dat het e-mailmarketeers veel tijd en moeite kost om nette mailings op te maken die in alle e-mailclients goed worden weergegeven. Daaromsteunenwij deze actie en proberen wij Microsoft over te halen 'to fix Outlook'.

Deel je deze mening, ga dan naar Fixoutlook.org en Twitter ook een handtekening. Zet 'Fixoutlook.org' in je tweet en je wordt automatisch herkend als deelnemer.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.