Vrijdag 22 mei 2009

4565 keer gelezenNu reageren

Zekur niet ..

Walther Ploos van Amstel

Zekur niet ..

Je zorgverzekering kopen via het Internet. Makkelijk, goedkoop en snel. Dat dacht ik tenminste. Maar nu weet ik het niet meer Zekur.

Een goede vriend van ons is uit Australië naar Nederland gekomen om hier te wonen en te werken. Hij wil zich graag voor zorg verzekeren. Zo’n eerste jaartje Europa is duur, dus die verzekering moest ultragoedkoop. En dan kom je bij Zekur terecht. De Zekur-Polis, de goedkope basispolis van zorgverzekeraar Univé is volgens consumentenorganisaties populair.

Aanmelden dus bij Zekur.nl. Maar dat viel even tegen. Bij Zekur kun je alleen terecht in de Nederlandse taal. En daarin is Zekur, als zorgverzekeraar, niet uniek. Op een enkele verzekeraar na vind je op sites van zorgaanbieders nergens informatie, anders dan in het Nederlands. Laat staan dat je je in een andere taal kan aanmelden als klant.

Ik ben niet te beroerd om mijn vriend te helpen met versneld inburgeren. Dus, samen achter het beeldscherm met de noodzakelijke papieren erbij. Burgerservicenummer, verblijfsvergunning, Postbankpasje en zo meer. Alles ingevuld, de juiste zorgverzekering gekozen, 655 euro eigen risico, automatisch incasso, et cetera  en ‘klik’.

Na een klik op ‘afsluiten’ werd ons online gemeld dat alles goed was gegaan en dat we een bevestigingsmail zouden krijgen. Maar er kwam geen bevestigingsmail. Oeps, misschien hebben we iets toch niet helemaal goed ingevuld.

Bellen kan alleen in het Nederlands ... Dan maar een mailtje naar Zekur. Binnen de beloofde tien werkdagen kregen we antwoord: 'Helaas kunnen wij de gegevens niet terug vinden. Omdat er ook geen bevestigingsemail is gekomen, adviseren wij de aanvraag opnieuw te doen.' Maar, is hij nu wel of niet verzekerd? Een dubbele dekking is toch echt niet nodig. En intussen brandt het geld al enkele weken in de zakken van onze vriend. Vandaag ga ik Zekur proberen te bellen om het op te lossen. Toch voelt het niet helemaal goed.

Met zoveel anderstaligen in Nederland zou je toch verwachten dat informatie over de noodzakelijke zorgverzekering en het aanvragen daarvan ook in het Engels beschikbaar is? Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft een klein ‘Union Jack’-logo met daarachter de noodzakelijke Engelstalige informatie. Zelfs uitzendbureaus, de Belastingdienst, de Gemeente Amsterdam en de Kamer van Koophandel doen dat op hun websites. Je laat kansen liggen in een land waarin zoveel mensen wonen, die geen Nederlands spreken!

Ik hoop voor onze vriend dat hij niks krijgt ... want ik weet niet Zekur of hij straks ook zo vriendelijk wordt behandeld als hij zijn eerste zorg nodig heeft.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
Zekur niet ..

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.