Woensdag 1 april 2009

10690 keer gelezen6 x gereageerd

ING-logo op iDeal kost webwinkeliers klanten

Gastblogger

ING-logo op iDeal kost webwinkeliers klanten

Als eigenaar van de webwinkel Exclusivesecrets.nlen gebruiker van iDeal ontving ik medio februari bericht dat de Postbank en de ING samen verder gaan onder de naam ING. Mij werd medegedeeld dat het logo van de Postbank binnen iDeal zou worden vervangen doordat van ING. Op zich vond ik dit heldere en logische stappen die voortvloeien uit een fusieproces.

Door: gastblogger Marloes Leussink

In het bericht stond onder meer de volgende zin: 'Klanten die bankierden bij ING Bank konden voorheen niet betalen met iDeal. In de loop van 2009 verandert dit en kunnen zijwel gaan betalen met iDeal. Zij zullen hiervan op de hoogte gesteld worden.'

Dit lijkt bij een eerste lezing een positief bericht. IDeal komt immers beschikbaar voor een grote nieuwe groep klanten, te weten de bestaande ING-rekeninghouders. Vraag is alleen wanneer.

Stelt u zich voor: een'oude' ING-klant wil nu een online-aankoop doen en hij ziet aan het ING-logo bij iDeal datzijn vertrouwdebank voortaan participeert. Hij wordt daarmee op het verkeerde been gezet, want voorlopig kan hij nog niet afrekenen met de betaalnmethode, in tegenstelling tot de voormalige Postbank-klanten. Gevolg, deklant raakt in verwarring en haakt vervolgens af en de webwinkelier is in de meeste gevallen de klant kwijt.

BestaandeING-klanten kunnen dus 'in de loop van 2009' gaan betalen met iDeal. Waarom heeft de bank binnen het gehele fusieproces iDeal niet direct, op het moment van de definitieve integratie van de Postbank in de ING,voor haar eigen ING-klanten beschikbaar gemaakt? Ontbrak in het fusieproces de tijd? Of is het beschikbaar maken van iDeal voor bestaande ING- klantenbinnen het complexe fusietraject over het hoofd gezien en wordt nu met man en macht gewerkt om deze omissie te herstellen? Ik weet het antwoord niet, maar ik vind dat ING hier duidelijk een steek heeft laten vallen.

Marloes Leussink is eigenaar van webwinkel Exclusivesecrets.nl


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Veiligheid, privacy, fraude (Betalen)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Betaalmethodes (Betalen)



Er is op dit moment 6 keer gereageerd op:
ING-logo op iDeal kost webwinkeliers klanten
  1. Peter op woensdag 1 april, 2009 om 14:35

    Ben het hier volkomen mee eens, geeft eens een datum!, wij krijgen nu van klanten te horen: jullie hebben nog het Postbank logo staan!, waarom updaten jullie die niet!, en dan moeten wij melden dat dit niet aan ons ligt en niet weten waneer dit eindelijk veranderd!, waarom moet dit zolang duren?, de postbank heeft altijd al de mogelijkheid gehad, en word nu wel eens tijd dat wij ING kanten ook gebruik kunnen maken van Ideal.....

  2. Martin Bongers op woensdag 1 april, 2009 om 16:00

    Goed gesignaleerd Marloes. Het is zelfs nog verwarrender. Op http://www.ing.nl/particulier/internetbankieren/internetbankieren/ideal/index.aspx staat: 'Met iDEAL betaalt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen in MijnING. Bankiert u al in MijnING? Dan kunt u direct gebruikmaken van iDEAL.' Maar wat de gemiddelde consument niet weet, is dat dit alleen geldt voor mensen die eerder MijnPostbank.nl hadden, wat nu dus MijnING heet. Als je voorheen al ING klant was, kan het niet .... wie snapt dit nog? Wie legt het uit? WIJ leggen het uit, op ONZE kosten. Terwijl de omzetten van iDeal de pan uitrijzen. Dan zie je verder dat sommge shops het logo wel hebben en andere niet - afhankelijk van het soort kassa of de leverancier. Kortom, het is een puinhoop. En dan moet je bedenken dat IDeal 'Europa in wil'. Het is om je dood te lachen (als het niet zo triest was).

  3. Henk op donderdag 2 april, 2009 om 09:47

    Diverse keren met ING gesproken over wanneer ING-klanten dan eindelijk WEL met iDEAL kunnen betalen. Gewone vraag, het gaat om duidelijkheid, toch? Geen antwoord. Ook gevraagd: kunnen jullie dan een indicatie afgeven? Q2, Q4 of 2010, 2011? Zeg het maar; het gaat om verwachtingspatronen, communicatie en duidelijkheid... Geen antwoord....

    Maar als je € 8,- rood staat op je ING-bankrekening belt een accountmanager al vermanend op dat je moet bijstorten...

    Nou... even geen antwoord....

  4. Danil op donderdag 2 april, 2009 om 16:42

    Naar wat ING zegt moet je niet teveel luisteren. vanaf de lancering van iDEAL heb ik al met grote regelmaat geinformeerd waneer ING (notabene als 1 van de oprichters van ideal) nu eindelijk de mogelijkheid introduceerd voor hun rekeninghouders om met iDEAL te betalen. Steeds heb ik het antwoord gekregen: we zijn er momenteel druk mee bezig, met 3 tot 6 maanden zal het mogelijk zijn om er mee te betalen als ING rekeninghouder.

    Nou die termijn is al een aantal maal verstreken en nog steeds geven ze hetzelfde antwoord, dus of het er binnen een paar jaar komt valt nog te bezien.

    Is ook 1 van de oorzaken dat ik mijn ING rekening vrijwel niet meer gebruik en het binnenkomende geld tegenwoordig op een zakelijke rekening van de Rabobank laat binnenkomen. ING loopt gewoon al jaren achter de feiten aan, maar dat is eigenlijk zo met hun gehele internet bankieren systeem.

  5. Martin op donderdag 2 april, 2009 om 19:13

    Internet bankieren systeem zeg je Daniel? Postduif bankieren systeem bedoel je. Het is werkelijk niet te geloven: als je bij hun 'systeem' wat wil laten aanpassen (wijziging tenaamstelling, toevoeging nieuwe gebruiker of iets anders simpels) moet je een formulier invullen, naar je account manager sturen, die het kopieert en het met de post doorstuurt naar Leeuwarden etc. Echt waar.

  6. W. Aikema op vrijdag 3 april, 2009 om 14:42

    Misschien heeft het er niets mee te maken, maar wat mij ook zeer verbaasde was dat dat ik mijn (net gekoppelde) zakelijke rekening en prive-rekening van de Postbank opeens weer moest 'losmaken' toen ze overgingen naar ING. Het was net zo makkelijk om beide rekeningen met 1 inlog te kunnen beheren.

    Raar toch?


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.