Traditiegetrouw publiceert onze actieve Werkgroep Betalingsverkeer een position paper over online-betalen in Nederland. Ik pik twee aanbevelingen uit het paper van dit jaar, dat vandaag is verschenen. Over ongewenste wetgeving en de noodzakelijkheid van een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal.
Wist u dat webwinkels die alléén iDeal aanbieden als betaalwijze de wet overtreden? Omdat iDeal betalen 100 procent vooruitbetalen inhoudt, overtreden deze webwinkels de wet.
In het Burgerlijk Wetboek is ver voor het internet tijdperk, in 1992, vastgelegd dat een winkel maximaal 50 procent van het te betalen transactiebedrag vooraf mag vragen. Nog even voor de duidelijkheid, dit is dus geen regel die Thuiswinkel.org bedacht heeft of zo. In het nieuwe position paper 'Online Betalen in Nederland 2009' pleiten we dan ook voor een wetswijziging die consumenten het recht geeft 100 procent vooruit te betalen. Op de bres voor webwinkels en consumenten.
Thuiswinkel.org heeft dan wel in oktober jl. met de Consumentenbond afgesproken dat het aanbieden van 100 procent vooruitbetalen mag, mits de consument ook maar kan kiezen voor een betaalmethodiek die maximaal 50 procent vooruitbetaling vraagt, zoals het betalen via rembours, acceptgiro of via creditcard.
Maar in de praktijk leidt de wettelijke bepaling, opgesteld dus toen het internettijdperk nog moest beginnen, tot onmogelijke situaties voor sommige webwinkels. Degene die bijvoorbeeld een bos bloemen of een taart online koopt voor een andere ontvanger zal 100 procent moeten aanbetalen, de kracht van deze service is tenslotte dat de ontvanger niets betaalt. Duidelijkheid is gewenst vinden we en daarom vinden we als belangenbehartiger van webwinkels dat de wet aanpast moet worden aan de praktijk van alledag.
Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal
IDeal is voor webwinkels uitgegroeid tot een van de belangrijkste online betaalmiddelen. Helaas is iDeal niet altijd volledig beschikbaar, wat bijvoorbeeld vorig jaar leidde tot vele gemiste orders voor webwinkels gedurende twee dagen in het najaar van 2008, toen de connectie tussen twee van de deelnemende banken niet werkte.
Voor een dergelijke bedrijfskritische dienst is dit onacceptabel, vind ik. Vandaar dat Thuiswinkel.org in het position paper pleit voor de een spoedige oprichting van een iDEAL Meldpunt Onbeschikbaarheid
Onze actieve Werkgroep Betalingsverkeer pleitte al in 2002 voor wat later de inter-operabele online betaalstandaard iDEAL zou worden. Dat duurde nog tot 2005 overigens. Nu eens kijken of en hoe snel dat Meldpunt er gaat komen!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Twee aanbevelingen over online-betalen in Nederland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.