In de Volkskrant van zaterdag 3 januari viel mij een kleine advertentie op. Daarin werden 20 dvd's met zogeheten A-films aangeboden voor het fraaie bedrag van 49 euro. De url was www.onedayonly.nl/vk waardoor ik even in de veronderstelling was dat het een Volkskrant-aanbieding was. Die heeft immers ook een webshop vol met kwaliteitsfilms. Maar Onedayonly.nl is een website dat werkt volgens het intussen bekende principe van een dagaanbieding. Er is steeds 24 uur lang één product te koop tegen een lagere prijs dan de adviesprijs.
In het geval van de dvd's leek het me een aardige deal, 20 films voor nog geen 50 euro. De adviesprijs zou 99 euro zijn.
Ik bestelde de set, betaalde met creditcard en kreeg een mail met het volgende subject: 'Ogone: Bevestiging van uw bestelling bij One Day Only'. Afzender: admin@onedayonly.nl. Verwarrend, vind ik.
Afijn, netjes de levertijd van vijf werkdagen afgewacht. Maar de dvd's werden niet geleverd. Op 13 januari een mailtje naar de klantenservice gestuurd met de vraag of ze me iets wijzer konden maken over de levering. Geen antwoord. Op 15 januari nog 'ns gemaild. Geen antwoord. Op 16 januari gebeld. De dvd's zouden op de 14e zijn verstuurd en dus een dezer dagen worden bezorgd.
En warempel, bij thuiskomst stonden de dvd's me op te wachten. Levertijd? 10 werkdagen. Communicatie? Nul.
Waarom niet even een bericht sturen als er vertraging optreedt? Waarom niet even een bericht sturen als het pakket is verzonden? Waarom, kortom, niet communiceren met de klant? Ik ben een redelijk doorgewinterde webshopper, maar ik voel me hier nogal onprettig bij.
Dit en dan nog 'ns de zin op de pakbon waarin ze tweemaal de Wet verkoop op afstand aan hun laars lappen, maakt dat ze mij als klant voor goed kwijt zijn: 'Producten kunt u binnen zeven dagen retour zenden, alleen indien deze nog onaangebroken in de originele verpakking zitten en met opgaaf van reden.'
Marieke, zelf vind ik interessant aan je artikel dat je geshopt hebt omdat je een print (!) advertentie zag. Dit is een goedkope manier, die te vaak vergeten wordt. Een banner plaatsen of adverteren via Google lijkt een automatisme geworden - maar print is zeker zo effectief, in sommige gevallen zelfs effectiever. Dat zal je uitgever beamen. En het is inderdaad zo dat het een Volkskrant-aanbieding was, althans, van de moedermaatschappij PCM / NRC. Ik ben dus even gaan kijken of deze aanbieding ook op de online versie van de Volkskrant te vinden was. Niet dus. Dat vinden ze daar ook helemaal niet nodig, liever houden ze hun handje op bij Plasterk voor subsidie omdat ze dan niet na hoeven denken hoe je als krant geld moet verdienen.
Verdraaid: 'de website http://www.onedayonly.nl, die wordt geëxploiteerd door NRC Handelsblad' Dat had ik nog niet eens gezien.
Adverteren in de Volkskrant zal voor NRC vooral goedkoop zijn. Of het effectiever is, durf ik niet te zeggen. Vanochtend nog zag ik een printadvertentie waarvan ik dacht: hee leuk die moet ik 'ns online bekijken. Maar de url weet ik al niet meer. En dat overkomt me vaker dan dat ik direct online aan de slag ga.
Dat was ik dus, hieronder.
NRC heeft trouwens wel een dikke banner draaien van Onedayonly.
... maar op de Volkskrant.nl kan ik 't niet vinden, ook niet in de webwinkel aldaar. Dan ben je toch niet slim bezig als PCM concern?
..Sterker nog, zelfs in de webwinkel van het NRC is dit artikel niet te vinden. Nu begrijp ik het. Om elkaars kranten financieel overeind te houden hebben ze binnen PCM afgesproken om alleen in print te adverteren, bij elkaar! En om geen kanaalconflict te krijgen mag je dan je eigen priduct niet op je eigen webshop neerzetten.
Op t Mac-forum komen ze er ook niet echt uit: Opvallend is wel dat zij verwijzen naar NRC, maar dat daar geen verwijzing terug te vinden is. Iemand die echt zaken wil gaan doen, zou dus eens contact op kunnen nemen met NRC, je zou verwachten dat zij adverteren voor deze dienst en het ook in hun webwinkel vermelden. http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139697&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=b7fa40b88b5682e84fe34feaf8251b3e
Ergens anders in de NRC: 'Vanuit de dagbladsector en de Tweede Kamer kwam veel kritiek op het persbeleid van Plasterk. Hij zou de kranten, die te maken hebben met dalende oplages en advertentie-inkomsten, te weinig tegemoet komen en de problemen niet serieus nemen. âÂ?Â?Ik realiseer mij ten volle dat de perssector in een benarde situatie verkeertâÂ?Â, schrijft hij nu.' What can we say?
Uit ervaring weet ik dat in print adverteren ook voor consumentenproducten relatief hoge kosten per order oplevert.
Wel merk je dat aandacht in print leidt (of kan leiden) tot een hogere conversie van online campagnes. Omdat One Day Only niet intensief online adverteert, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het concept One Day Only met dagelijkse print advertenties in de Volkskrant maar ook in het lijfblad in huize Willems (NRC) financieel haalbaar zou zijn als de advertenties daadwerkelijk betaald zouden moeten worden.
Maar als je je printadvertenties toch moeilijk verkocht krijgt, dan is dit natuurlijk een geniaal idee!
Liever dit initiatief dan de abonnementsgelden omhoog of de journalisten eruit.
Wij hebben een overzichtsite van dit soort dagaanbiedingen (http://www.webkoop.nl) en hebben vooralsnog geen klachten ontvangen over OneDayOnly. Feit blijft echter wel dat bovenstaande ervaring heel erg jammer is.
Ik heb op zondagavond rond elven twee maal de volgende e-mail ontvangen: Geachte mevrouw Verdonk,
Allereerst excuses voor onze late reactie.
We hebben uw bestelling op 14.01 aangeboden aan de post en hopen dat u deze elk moment in goede orde ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Klantenservice OneDayOnly
Vriendelijke mail, maar die slaat de plank natuurlijk ook weer mis. Ze hadden moeten vragen óf ik de bestelling al had ontvangen. En zo niet, dat ze actie zouden ondernemen.
Marieke, met 'aangeboden aan de post en HOPEN dat u deze elk moment in goede orde ontvangt' willen zij alleen maar hun twijfel overbrengen.
Meerdere bestellingen gedaan en beiden een drama qua levertijd.
Leuk telefoontje besteld voor weinig met �15 beltegoed. Levertijd was dik in orde, echter slechts � 5 beltegoed. Voor de overige � 10 naar Ben doorverwezen (sim is van telfort, maar ik neem het van ze aan). Bij Ben zijn ze kennelijk achterlijk want ze snappen de vraag al niet. Terug naar Onedayonly:"we kunnen u niet helpen, u moet echt bij Ben zijn." Heel droevig dit soort klantenservice. AFRADER!
Op 1 september smorgens vroeg een bestelling gedaan bij onedayonly en meteen het geld overgemaakt. Levertijdindicatie 6 werkdagen (maar gemiddeld 7 staat er in de bevestigingsmail). Na afloop van die termijn 1 mail gekregen met de melding dat het langer gaat duren (zonder indicatie). Inmiddels zijn er 14 werkdagen voorbij (3,5 week) en niets meer gehoord. Ik bestel daar nooit meer iets en ik zal het al mijn vrienden ook laten weten. Ik zet het ook op facebook. Wat een slechte service. En ik heb het volledige bedrag vooruit betaald, want dat moet.
Op 12-11-2009 Een TomTom SD kaartje Europa besteld, zou werken op TomTom One. Op 18-11 ontvangen maar werke dus niet. Na email overleg retourgezonden als brief (stom, niet als pakket) naar OneDayOnly. Kaartje is nooit aangekomen. Hebben meer mensen een kaartje ontvangen dat niet werkte en/of dat kwijt is geraakt ?
Beste Lambère,
Stuur nog even een mail naar klantenservice@onedayonly.nl met het verzoek dit door te sturen naar mij. Ik zal dan even kijken of ik je kan helpen aan een nieuwe TomTom SD kaart!
Groet,
Pieter