Bol.com won afgelopen week de 'Click or Brick'-publieksprijs tijdens het Retail Gala in Studio 21. In deze categorie nemen webwinkels het op tegen fysieke winkels. Volgens Bol.com-baas Daniel Ropers een teken dat consumenten het verschil niet meer zien tussen online en offline winkels. Hema won de Crossmedia Award, eigenlijk de 'Click and Brick'. Snapt u het nog?
Ik kan u zeggen: de jury van de Crossmedia Award snapte het ook niet helemaal. En ik kan het weten, want ik zat in de jury! In deze setting is het met name interessant een prijs uit te reiken aan een fysieke winkel die het best multi-channel of nog beter cross-channel presteert. En da's dus Click and Brick, een term die ook iedereen snapt. Misschien volgend jaar dus de vakprijs Click and Brick, het is maar een idee en dan verzinnen ze maar wat anders voor Click or Brick, ook al kost ze dat een sponsor.
Want (ook) de baas en naamgever van Lukkien snapte er bar weinig van. Het is natuurlijk leuk om je naam als sponsor aan een prijs te verbinden en op het podium te mogen staan met Anita Witzier. Maar zorg dan in ieder geval dat je weet wat je sponsort of zorg minimaal dat je doet alsof je het interesseert. De uitreiking was een aanfluiting en laat zien dat als sponsors het voor het zeggen krijgen, je aan kwaliteit inboet. Goede les voor onze Thuiswinkel Awards, waar we niet van plan zijn in deze valkuil te lopen.
Wil je weten waarom de Hema het won van D-Reizen en Selexyz? Bekijk dan de website van de Retail Jaarprijs 2008.
Foto's: Paul Ridderhof
Er is zeker een toekomst voor De Grote Prijs Click or Brick. Hiervoor komen dan in aanmerking organisaties die blijk geven van een grootse visie op de keuze tussen web of steen. De Slegte zou dan bijvoorbeeld zeker in aanmerking komen, de Nederlandse Boekverkopers Bond ook. Of Free Record Shop.
Charmant, een prijs afkammen waarbij je zelf in de jury zat. Nog charmanter: een prijs uitreiken terwijl je het eigenlijk niet snapt. Diskwalificatie van de prijs dus.