Consumenten kopen steeds meer pakjes voor de Sint en de Kerstman op het web. Wij dit jaar ook! Boeken, glazen, kleding, DVD's en Apple-gadgets voor de neefjes en nichtjes.
Volgens de deskundigen is dat gemakkelijk. Lekker die tien pakjes naar onze postbus laten sturen, omdat we weinig thuis zijn.
Nou, gemakkelijk ging het niet. De laatste meters gingen steevast fout. Ondanks de keurige verzendbevestiging komen de pakjes niet aan in de postbus, maar strandden in het netwerk van de pakjesbezorgers en in een web van onbegrijpelijke 'track en trace' meldingen. Het meest bont maakten UPS en Mikropakket het.
UPS besloot uit eigen beweging het pakje met glaswerk van Riedel gewoon maar te bezorgen op een oud werkadres van mij... Dat verzin je toch niet (en waar haal je het vandaan)?
Mikropakket liet het Apple-pakje gewoon maar een week liggen, zonder ons of de webwinkelier te informeren (en hun tracking en tracing 'lag eruit'). Ze noemen het daar 'advanced logistics services'...
Vandaag heb ik meer dan honderd kilometer gereden om dan maar alsnog de pakjes voor de neefjes en nichtjes op te halen bij de depots van die pakjesbezorgers. Ver weg, op desolate industrieterreinen. Ik had graag een eurootje extra betaald voor die levering in de postbus. Maar, er was geen keuze. En ik ben ook boos op al die webwinkels. Wat is er gebeurd met 'beloofd=beloofd'?
Wie verdient er nu de roe? Wie moet er mee terug in de zak naar Spanje? De krenterige logistieke baas van de webwinkel? Of de verouderde postkoetslogistiek van de pakjesbezorgers. Ik weet het nog niet.
Ik weet wel dat het is tijd dat je de consument aan het logistieke stuur zet. Innovatie in de laatste meters van de logistieke keten is echt nodig! Als webwinkelier moet je snappen dat in die laatste meters succes wordt gemaakt of gekraakt. Geen domme pakjesbezorgers, maar echt, innovatieve logistieke dienstverleners. Een slimme dienstverlener die vanuit de consument denkt en die voldoende keuzemogelijkheden biedt. Noem dat maar het butlerconcept.
Is het overal kommer en kwel? Neen! Bol.com en Managementboek.nl leveren consequent een perfecte service, ook naar onze postbus. Zo hoort het dus! Volgende jaar bestel ik daar dus alle pakjes.
Volgens de deskundigen is dat gemakkelijk. Lekker die tien pakjes naar onze postbus laten sturen, omdat we weinig thuis zijn.
Nou, gemakkelijk ging het niet. De laatste meters gingen steevast fout. Ondanks de keurige verzendbevestiging komen de pakjes niet aan in de postbus, maar strandden in het netwerk van de pakjesbezorgers en in een web van onbegrijpelijke 'track en trace' meldingen. Het meest bont maakten UPS en Mikropakket het.
UPS besloot uit eigen beweging het pakje met glaswerk van Riedel gewoon maar te bezorgen op een oud werkadres van mij... Dat verzin je toch niet (en waar haal je het vandaan)?
Mikropakket liet het Apple-pakje gewoon maar een week liggen, zonder ons of de webwinkelier te informeren (en hun tracking en tracing 'lag eruit'). Ze noemen het daar 'advanced logistics services'...
Vandaag heb ik meer dan honderd kilometer gereden om dan maar alsnog de pakjes voor de neefjes en nichtjes op te halen bij de depots van die pakjesbezorgers. Ver weg, op desolate industrieterreinen. Ik had graag een eurootje extra betaald voor die levering in de postbus. Maar, er was geen keuze. En ik ben ook boos op al die webwinkels. Wat is er gebeurd met 'beloofd=beloofd'?
Wie verdient er nu de roe? Wie moet er mee terug in de zak naar Spanje? De krenterige logistieke baas van de webwinkel? Of de verouderde postkoetslogistiek van de pakjesbezorgers. Ik weet het nog niet.
Ik weet wel dat het is tijd dat je de consument aan het logistieke stuur zet. Innovatie in de laatste meters van de logistieke keten is echt nodig! Als webwinkelier moet je snappen dat in die laatste meters succes wordt gemaakt of gekraakt. Geen domme pakjesbezorgers, maar echt, innovatieve logistieke dienstverleners. Een slimme dienstverlener die vanuit de consument denkt en die voldoende keuzemogelijkheden biedt. Noem dat maar het butlerconcept.
Is het overal kommer en kwel? Neen! Bol.com en Managementboek.nl leveren consequent een perfecte service, ook naar onze postbus. Zo hoort het dus! Volgende jaar bestel ik daar dus alle pakjes.
grappig, ik zit al dagen te wachten opeen boek van managementboek. Ze bezorgen misschien in je postbus, maar communiceren doen ze niet.
Ik weet dat mypost van TNT geen mogelijkheid tot het verzenden van pakketten naar een postbus, zou kunnen dat dit ook het probleem is bij bovenstaande bezorgdiensten.
Leveren aan postbussen is alleen aan TNT voorbehouden: een UPS kan dat niet omdat een postbus een oude PTT vinding is. Als je trouwens wat mee ervaring hebt met het verzenden van vanalles en nog wat, zal je zien dat er bijna geen betrouwbaardere carrier is dan UPS.
Op http://www.sinterklaaz.nl zijn shops uitgezocht per categorie waarbij verzendingen wel goed gaan. Maar zijn op zich allemaal afhankelijk van de gekozer verzender.
Ik heb goede ervaringen met het gewoon op het huisadres laten bezorgen. Als ik niet thuis ben, bezorgen ze het wel bij één van de buren. Het voordeel van al die bijverdienende eenpitters en kleine bezorgbedrijfjes is dat ze nog proberen zaken handig op te lossen. Maar ja, Steenwijk is geen Amsterdam Walther.
Natuurlijk heb je gelijk, er moet een oplossing komen om al die verschillende in- en uitgaande stromen in de laatste meters nog enigszins betaalbaar & beheersbaar te houden. Ik denk dat een oplossing een vorm van een (wijk-)servicebureau is die 24/7 beschikbaar is voor halen en brengen. Niet alleen landelijk opererende partijen maken hier dan gebruik van, maar ook lokale partijen als een stomerij, bloemist en apotheek. Alles regel je via internet, je laat je pakketje er bezorgen, je pak dat naar de stomerij moet ophalen en geeft aan wanneer je wel thuis bent om te laten bezorgen. En uiteraard krijg je bericht zodra er iets voor je bezorgd is en kun je dat ook gewoon ophalen. Daar hebben we toch allemaal wel een paar euro voor over? Het klinkt zo logisch als wat, een gat in de markt, maar waarom lukt het dan niet of wordt het niet grootschalig opgepakt?
Sinterklaas is de weg niet kwijt hoor! Thuiswinkelen is toch een makkelijke oplossing voor als je weinig tijd hebt of geen zin hebt om in die drukke winkels rond te struinen. Helaas gaat het niet altijd goed maar dat neem je dan maar voor lief. Dat Bol.com consequent een perfecte service verleent is niet geheel waar. Laatst is mijn bestelling niet aangekomen (terwijl ik juist bij Bol had besteld omdat deze de volgende dag zouden leveren� balen ) of ik dan maar even bij het dichtstbijzijnde postkantoor of de buren wilde navragen. Na wat volhouden is e.a. gecrediteerd. Dat dan weer wel. Maar de bestelling moest ik maar zelf opnieuw plaatsen. Het is een vorm van service� maar perfect? Niet echt!
@ Brigitte: het lijkt dat je pakketje, dat als een poststuk verstuurd is geweest, tijdens het TNT-traject kwijt geraakt is. Dat kun je volgens mij BOL niet aanrekenen. Voor dit grijze gebied neemt niemand de verantwoordelijkheid. Bij een pakketje met track en trace is dit duidelijker. Dan is er namelijk wel duidelijk onderscheid te maken tussen de verantwordelijkheid van BOL en de partij die de bezorging doet. Dat BOL vervolgens crediteert is volgens mij goed: de hele transactie is dan financieel ongedaan gemaakt. Dat je je order vervolgens zelf opnieuw moet inbrengen is denk ik heel normaal.
Peter schreef: Grappig. De laatste keren heb ik pakjes op mijn werk adres laten afleveren. Daar is altijd wel iemand op de receptie aanwezig. Werkt prima. En wat te denken van het alternatief: regelmatig vraagt een of andere pakketdienst of wij de spulletjes bestemd voor onze buren willen ontvangen en doorgeven. En als goede buren helpen we elkaar. Automatisch fungeert onze receptioniste of onze huiskamer als sub-hub. Elke week weer "pakjes-avond". Groet met een knipoog.
In reactie op Peter:
Zo doe ik het ook het liefst... Maar helaas eisen sommige webwinkels dat afleveradres gelijk is met credit card adres vanwege mogelijke fraude.
Bol.com.... lege schoentjes en treurerende kinderogen. TNT liet ons in de steek. Volgens tracking en tracking was het pakje op 4 december geleverd. Mooi niet!
En hoe reageerd Bol.com: Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 december 2008.
Volgens onze gegevens is uw bestelling 6843679400 op 4 december 2008 in het distributienetwerk van TNT Post opgenomen. TNT Post probeert uw bestelling twee keer af te leveren. Mocht uw bestelling op 11 december 2008 nog steeds niet aangekomen zijn, dan verzoeken we u vriendelijk opnieuw contact met ons op te nemen. We zullen dan uiteraard de nodige stappen ondernemen.
Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Natasja Rampersad bol.com Klantenservice
UPS reageerde ook op die vreemde adreswijziging:
Hello, Ups had the address from the internet Because it was an lockbox address
The lady by the ups says that the message, to change the address don�´t go to the correct person by the ups Nederland.
Sorry
I hope you have much pleasure with our glasses.
Kind regards
Andrea
-----Urspr�¼ngliche Nachricht----- Von: Bram Sniekers Gesendet: Mittwoch, 26. November 2008 13:30 An: Riedel Austria / Andrea Mair Betreff: Re: AW: WG: UPS Bericht van Aflevering, Trackingnummer 1Z8392456859979762
Andrea,
I collected the parcel from my former employer. Could you still please check why UPS decided to use that address?
Regards,
Ook Bol.com kon haar belofte niet nakomen en bezorgde de sinterklaaspakjes een dag te laat. Op 5 december 's ochtends stuurde Bol een mailtje met een hoop excuses dat het ze niet ging lukken om op tijd te leveren. Ik moest dus last minute naar verschillende winkels om kadootjes te kopen.
TNT post leverde vandaag het een na laatste pakje: "Deze zending voldoet niet aan de voorwaarden die TNT Post aan de frankering stelt." In gewoon Nederlands: strafport! Een pakje dat volgens de Track and trace informatie al op 4 december was bezorgd en dus een ruime week in het 'zwarte gat' zat.
Het laatste pakje bevindt zich nog ergens in de Bermudadriehoek van pakjesleveranciers. Opsoring verzocht!